Dagens PS

Ford sparkar 3 000 personer till förmån för elbilar

Ford elbilar
Ford ger 3 200 anställda sparken för att kunna fokusera på elbilar. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 24 aug. 2022Publicerad: 24 aug. 2022

Ford har gått ut med att de varslar 3 000 personer, både anställda och konsulter. Det är främst arbetare i USA, Kanada och Indien. Ford gick ut med beskedet igår – måndag – medan de som kommer att behöva gå ska informeras under veckan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Till förmån för elbilar

Anledningen till varslandet har att göra med elektrifieringen av bilbranschen.

Enligt Ford är det en fråga om att strömlinjeforma företaget och modernisera användningen av resurser.

Totalt är det 2 000 anställda och 1 000 konsulter som tvingas gå.

Ford grundades 1903 och slog igenom stort när Model T, av många ansedd vara världens första massproducerade bil, lanserades 1908 till ett pris av 850 dollar.

1927 hade priset kunnat pressas till 250 dollar, allt tack vare massproduktionen.

Från 333 000 till 183 000

1991 hade Ford hela 333 000 anställda i 26 olika länder. Ungefär hälften av dessa var i USA.

ANNONS

Som företag är Ford bestämt konservativt och rent organisatoriskt är det väldigt hierarkiskt, likt många andra amerikanska företag.

I år hade de omkring 186 000 anställda och nu har den siffran alltså reducerats med ytterligare 3 000 personer.

Varslandet är enligt märket ett steg i att förenkla organisationen och modernisera den i takt med elektrifieringens intåg.

Ford är inte ensamma om att varsla anställda av samma anledning.

Olika ansvarsområden

I mars 2022 gick Ford ut med att de skulle omstrukturera företaget.

Omstruktureringen innebär att de delar upp företaget i tre olika avdelningar.

Ford Model E som fokuserar på elektriska fordon, Blue som fokuserar på fossila fordon och Pro som tillhandahåller distribuering och tjänster för kommersiella fordonsägare.

ANNONS

Framtidens bilar kräver mer mjukvara vilket i sin tur innebär mindre arbetskraft. Exakt vad det är för anställda som varslas är ännu oklart.

Frågan är vad framtiden erbjuder för märket i Europa. Sedan en tid tillbaka ägs Ford Sverige av Hedin Bil.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS