Dagens PS

Ford återvänder till Formel 1 – med stora planer

Ford inleder samarbete inom Formel 1. (Foto: Ford)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 03 feb. 2023Publicerad: 03 feb. 2023

Ford medverkade senast i Formel 1 år 2004. Nu går märket ut och meddelar att de återvänder till motorsporten 2026.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter mer än 20 år återvänder Ford till Formel 1. Den amerikanska jätten började under tidigt 60-tal och tog hem en rad vinster under de kommande åren.

Strängare krav för bättre miljö väntar

Formel 1 inför strängare krav år 2026 som bland annat innefattar mer elektrifiering, lägre förbrukning och mer fokus på miljön.

Det innebär att Ford och Oracle Red Bull initierar ett tekniskt samarbete där Ford och Red Bull Powertrains ska utveckla framtida drivlinor tillsammans.

ANNONS

Senaste nytt

Samarbete med Red Bull Racing

Hybridmotorerna kommer att användas från 2026 års Formel 1-säsong och användas av både Oracle Red Bull Racing och Scuderia AlphaTauri.

Bill Ford, ordförande för Ford Motor Company, menar att syftet är att ta Fords tradition av innovation, hållbarhet och elektrifiering till en av världens mest synliga scener.

Utvecklingen påbörjas redan i år

ANNONS

Arbetet med utvecklingen av de nya drivlinorna kommer att påbörjas redan i år. Målet är att ta fram en elmotor och en helt ny förbränningsmotor som klarar av hållbara bränslen.

Fords vd, Jim Farley, uttrycker att Formel 1 blir en plattform för utveckling av ny teknik och för att nå ut till miljontals nya kunder.

Intåget i F1 innebär att Ford år 2026 kommer att tävla i en mängd olika motorsporter.

Tävling på både asfalt och i terräng

Det innebär att märket kommer att vara aktiva inom Le Mans 24-timmars, WRC, Dakar, Baja 1000, Nascar, NHRA och Supercars.

Fords satsning inom motorsporten välkomnas av Formel 1:s vd Stefano Domenicali som ser fram emot säsongen 2026.

Läs även: Så mycket Formel 1 finns i bilen du köper
Läs även:
Cadillac ska börja med Formel 1
Läs även:
Formel 1: Full fart i februari

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS