Dagens PS

Förbränningsmotorer: Här för att stanna

Trots att fordonsbolagen satsar på förbränningsmotorer, vill de ställa om för klimatet med mer effektiva motorer och CO2-neutrala bränslen som grön vätgas och e-bränslen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT)
Trots att fordonsbolagen satsar på förbränningsmotorer, vill de ställa om för klimatet med mer effektiva motorer och CO2-neutrala bränslen som grön vätgas och e-bränslen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 11 juni 2024Publicerad: 11 juni 2024

Elbilar säljer sämre än väntat. I stora delar av världen finns det inte heller en infrastruktur för elbilar. Förbränningsmotorn är alltså inte helt ute ur spelet än.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Försäljningen av elbilar ökar inte lika snabbt som förväntat, vilket ger företag som utvecklar och säljer förbränningsmotorer nytt hopp.

Stora aktörer som Toyota och AB Volvo, (börskurs Volvo) samt mindre svenska företag som Aurobay, ser nu nya möjligheter. Det här skriver SvD om.

Elbilar passar inte överallt

Företagen satsar inte längre på fossil bensin och diesel, utan på biodrivmedel och gröna lösningar som vätgas och e-bränslen.

“Vi är övertygade om att förbränningsmotorn kommer att leva länge,” säger Mattias Berglund, strategichef på Aurobay.

“Den är väl anpassad för länder där elektrifiering inte är möjlig. Dessutom kan vi förbättra den och anpassa den till fler flytande och gasformiga bränslen.”

Aurobay, tidigare en del av Volvo Cars, har sedan Volvo beslutade att tillverka enbart elbilar från 2030, blivit ett eget bolag kontrollerat av kinesiska Geely.

Nu har Aurobay med sina 2 200 anställda i Skövde och Göteborg, slagits samman med delar från franska Renault och bildat Horse Powertrain.

ANNONS

Under namnet Aurobay och ägarbolaget Horse Powertrain, ska de sälja förbränningsmotorer, växellådor och hybridsystem till stora biltillverkare världen över. Totalt väntas de sälja motorer för omkring 170 miljarder kronor om året.

Mattias Berglund strategichef på Aurobay i Skövde berättar att de har i uppdrag att bygga motorer för 170 miljarder kronor om året. (Foto: FKG)
Mattias Berglund strategichef på Aurobay i Skövde berättar att de har i uppdrag att bygga motorer för 170 miljarder kronor om året. (Foto: FKG)
ANNONS

Senaste nytt

Hybrider har en framtid

“Elektrifieringen går inte så snabbt som många tidigare räknat med,” säger Mattias Berglund.

Han påpekar att övergången till elbilar sker snabbare i norra Europa, delar av Kina och USA, medan förbränningsmotorn kommer att dominera i resten av världen, ofta i form av hybrider.

Mercedes-Benz svenska vd Ola Källenius har skjutit upp företagets elektrifieringsmål och fortsätter utveckla förbränningsmotorer långt in på 2030-talet. AB Volvo satsar på lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas, med målet att lansera dem kommersiellt i slutet av 2020-talet. Toyota, världens största biltillverkare, planerar en ny generation förbränningsmotorer tillsammans med Mazda och Subaru.

Alternativa bränslen som gäller

Trots att fordonsbolagen satsar på förbränningsmotorer, vill de ställa om för klimatet med mer effektiva motorer och CO2-neutrala bränslen som grön vätgas och e-bränslen.

ANNONS

EU har förbjudit nya bilar med förbränningsmotorer från 2035, men tillåter bilar som använder e-bränslen. Problemet är att dessa bränslen är dyrare att tillverka än fossila bränslen.

E-bränslen viktiga

Mattias Berglund tror att e-bränslen kan bli viktiga framöver och att kostnaderna kan minska med teknikutvecklingen.

“Vi jobbar mycket med att anpassa motorerna för e-bensin som borde få en position på marknaden,” säger han.

“E-bensin fungerar även för de bilar som redan finns.”

Även om elektrifieringen minskar marknaden för förbränningsmotorer, tror Mattias Berglund inte att nedgången blir så stor.

“Bilismen minskar inte som man tidigare räknat med. Bilflottan håller sig kvar i dagens storlek och kan till och med öka i tillväxtmarknader som Indien,” säger han.

Läs även:

ANNONS

Fastställt: Förbränningsmotorn på väg att dö ut. Dagens PS

E-bränslen: Framtiden eller en återvändsgränd? Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS