Dagens PS

E-bränslen: Framtiden eller en återvändsgränd?

E-bränslen är en spännande teknik med potential att minska utsläppen från transporter. (Foto: TT)
E-bränslen är en spännande teknik med potential att minska utsläppen från transporter. (Foto: TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 juni 2024Publicerad: 04 juni 2024

Med förbud mot nya bensin- och dieselbilar runt hörnet, växer intresset för alternativa bränslen som e-bränslen. Men kan de verkligen konkurrera med elektrifieringen när det gäller att minska utsläppen från transporter eller är det en återvändsgränd?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vad är egentligen e-bränslen?

E-bränslen är syntetiska bränslen som produceras av “grönt” väte och kol, ofta från avfall eller CO2 från atmosfären. Processen innefattar att separera väte och syre från vatten med elektricitet, för att sedan kombinera vätet med infångad CO2. Resultatet blir ett koldioxidneutralt bränsle, vilket innebär att det släpper ut lika mycket CO2 som det tar upp.

ANNONS

Senaste nytt

Fördelar och nackdelar

Porsche är en av biltillverkarna som ser potentialen i e-bränslen. De har investerat stort i pilotproduktion och menar att e-bränslen kan förlänga livslängden på befintliga förbränningsmotorer.

Bränslet kan användas i dagens bilar utan modifieringar och kräver ingen ny infrastruktur, till skillnad från vätgas och el.

Dessutom tar det bara några minuter att tanka, precis som med bensin eller diesel. Det är Autocar som rapporterar om detta.

E-bränslen är syntetiska bränslen som produceras av "grönt" väte och kol, ofta från avfall eller CO2 från atmosfären. (Foto: TT)
E-bränslen är syntetiska bränslen som produceras av “grönt” väte och kol, ofta från avfall eller CO2 från atmosfären. (Foto: TT)

Men e-bränslen är dyra att producera och kan ännu inte tillverkas i stora mängder. Dessutom släpper de fortfarande ut skadliga gaser som kväveoxid, även om de är renare än fossila bränslen.

ANNONS

Andra biltillverkare och e-bränslen

Flera biltillverkare, särskilt de med mindre produktionsvolymer, är också intresserade av e-bränslen. Ferrari, Ineos och Mazda ser e-bränslen som ett komplement till elektrifiering.

Men andra, som Bentley och Volvo, är skeptiska.

Framtiden för e-bränslen

Storbritanniens regering har ännu inte officiellt inkluderat e-bränslen i sin strategi för att minska utsläppen. En rapport från Transport Select Committee kritiserar regeringen för att “lägga alla ägg i en korg” genom att satsa allt på elbilar.

Rapporten lyfter fram brister i laddinfrastruktur och brist på råmaterial som potentiella hinder för en smidig övergång till elbilar.

Det finns också allvarliga farhågor kring tillverkningen av koldioxidneutrala bränslen. Enligt en rapport från Internationella energirådet skulle det krävas enormt mycket el för att producera väte till e-bränslen, vilket riskerar att konkurrera med elbehovet för andra sektorer.

E-bränsle släpper fortfarande ut skadliga ämnen men inte lika mycket alls. (Foto: TT)
E-bränsle släpper fortfarande ut skadliga ämnen men inte lika mycket alls. (Foto: TT)
ANNONS

Trots detta fortsätter utvecklingen. Porsche och deras partner Highly Innovative Fuels har startat produktion i Chile och planerar en andra anläggning i USA.

De menar att e-bränslen bör produceras där det finns ett överskott av förnybar energi, vilket gör det mer attraktivt att omvandla energin till flytande bränsle som lätt kan transporteras.

Sammanfattningsvis är e-bränslen en spännande teknik med potential att minska utsläppen från transporter. Men det finns fortfarande många utmaningar att övervinna, och det är oklart vilken roll e-bränslen kommer att spela i framtiden jämfört med elbilar och andra alternativa bränslen.

Läs även: Alger och solljus kan bli flygbränsle. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS