Dagens PS

För få laddstolpar i Sverige: “Riktigt illa”

laddstolpar
Det råder brist på laddstolpar i Sverige. (Foto: Unsplash)
Hannah Bill
Hannah Bill
Uppdaterad: 21 aug. 2021Publicerad: 21 aug. 2021

Sverige med sina drygt 13 000 utplacerade laddstolpar placerar landet i Europas bottenliga, rapporterar SvD. Enligt branschorganisationen M Sverige borde antalet vara dubbelt så stort. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Laddbara bilar blir allt vanligare, men tyvärr ökar inte antalet laddstolpar i samma takt. Enligt M Sverige behövs det 25 000 laddstolpar för att fullt täcka behovet som finns. Idag finns det runt 250 000 laddbara bilar i landet.

“Sverige har höga mål i klimatsammanhang och i omställningen men vi får inte riktigt till det med laddstolparna. Det är riktigt illa”, säger M Sveriges vd, Caroline Drabe.

Ett av få länder som inte möter kraven

Enligt branschorganisationens statistik finns det grov brist på publika laddstolpar i två tredjedelar av Sveriges län. Utöver det har de län som tidigare legat på en bra nivå halkat efter när elbilarna blir fler. Detta gäller främst Blekinge, Östergötland och Norrbotten.

Hur många laddstolpar som bör finnas räknas ut med hjälp av EU:s CPEV-tal, som helst ska ligga på 0,1 vilket motsvarar max tio bilar per laddstolpe. Sverige en av fyra länder inom EU som inte fyller det kravet. 

Bristen är störst i Stockholm och Uppsala. I Stockholms län bör det tilläggas fler än 8000 nya stolpar för att täcka det behov som finns idag. 

Oro att intresset kommer sjunka

“Det här handlar också om att vi ska få till ett ändrat beteende. Vi ska ju gå från att kunna tanka bilen på bara några minuter till att ladda bilen under en längre tid. Då är det inte rimligt att vi ska både leta stolpe och eventuellt stå i kö”, säger Drabe.

ANNONS

Enligt Nils Blom, projektledare på Stockholms trafikkontor, handlar utmaningen om att det är dyrt att gräva och svårt att få fram kapacitet.

M Sverige påpekar att bristen kan påverka Sveriges omställning från fossila drivmedel. “Man riskerar att de som äger en laddhybrid kör den på bensin i stället”, menar Drabe.

Dessutom kan intresset för laddbara bilar sjunka om behovet för laddstolpar inte täcks upp. 

Läs hela artikeln på SvD.

Läs mer: Lågt intresse för snabbladdare – nobbar miljoner 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS