Teslas framtidsplaner får en oväntad vändning. Myndigheterna sätter nu käppar i hjulet för det uppmärksammade namnet Robotaxi.
"För alldagligt!" – Därför får Tesla nobben för namnet


Mest läst i kategorin
Amerikanska patent- och varumärkesverket har satt stopp för Teslas försök att skydda varumärket “Robotaxi” för sina fordon. Myndigheten anser att termen är alldeles för generisk, skriver Techchrunch
Dock granskas fortfarande en annan ansökan från Tesla gällande varumärket “Robotaxi” för deras kommande samåkningstjänst.
Tre månader på sig
Det var i tisdags som USPTO utfärdade ett så kallat “nonfinal office action”, vilket innebär att Tesla har tre månader på sig att svara. Om inget svar inkommer inom den tidsfristen kommer ansökan att läggas ner. En varumärkesadvokat som representerar Tesla har ännu inte kommenterat beslutet.

Försäljningsras för Tesla i Europa: “Ren katastrof”
Tesla blöder på sina viktigaste Europamarknader. Det mesta tyder på att det handlar om mer än bara produktionsproblem. “Det är ren katastrof”, säger
Tesla lämnade in sina ansökningar i oktober 2024, samma dag som de presenterade sin så kallade Cybercab – den specialbyggda elbil som de hoppas kunna använda i sin planerade autonoma samåkningstjänst. Företaget skickade även in två liknande ansökningar den 10 oktober för termen “Robobus”, vilka fortfarande är under granskning.
Det refuserade varumärket tilldelades en handläggare hos USPTO den 14 april. Enligt den ursprungliga ansökan uppgav Tesla att de skulle använda ordet i referens till “Landfordon; elektriska fordon bilar; och strukturella delar därtill”.

Senaste nytt
“Enbart beskrivande”
Även om handläggaren hos USPTO inte fann några existerande varumärken som stred mot Teslas ansökan, avslogs den ändå med motiveringen att termen var “enbart beskrivande”. Handläggaren skrev att termen “robotaxi” “används för att beskriva liknande varor och tjänster av andra företag”.
“Detta ordval förefaller vara generiskt i kontexten av sökandens varor och/eller tjänster”, konstaterade handläggaren.

Teslas nya drag – kan du ladda gratis i två år?
Är du på väg att köpa en ny elbil? Då kan du ha rätt till gratis laddning under en lång tid framöver. Läs för att se om du kvalificerar dig. Nu lockar
Tesla kan argumentera
Tesla har nu möjlighet att inkomma med bevis och argument för att stödja sin begäran om varumärkesskydd. Om de väljer att göra det vill USPTO att Tesla tillhandahåller: “Faktablad, instruktionsmanualer, broschyrer, annonser och relevanta skärmbilder från sökandens webbplats i relation till varorna och/eller tjänsterna i ansökan, inklusive allt material som använder termerna i det ansökta varumärket.”
Med andra ord behöver Tesla presentera konkreta planer för hur och varför de anser sig förtjäna varumärket “Robotaxi”.

Handläggaren påpekade även att Tesla behöver informera USPTO om “konkurrenter” använder termerna “ROBO, ROBOT eller ROBOTIC för att annonsera liknande varor och/eller tjänster”.
Teslas andra ansökan för varumärket “Robotaxi” skulle omfatta användningen av ordet i samband med transporttjänster, inklusive “samordning av researrangemang för individer och grupper”, “arrangering av tidsbaserade samåkningstjänster” samt erbjudande av fordonsdelning eller uthyrning. Även denna ansökan tilldelades en handläggare den 14 april, men inget beslut har ännu fattats i det ärendet.

Så många Teslor har utsatts för skadegörelse i Sverige
Här är den senaste, exklusiva statistiken. Så många Tesla har utsatts för skadegörelse i Sverige – siffrorna talar sitt tydliga språk. Sedan i höstas har
Läs också:
Gamla fula kontorshus ska bli bostäder. News 55
Så straffar PPM-systemet den som sprider ut sin premiepension. E55
Unga juristers drömarbetsplats: “Normala arbetsveckor”. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.