Dagens PS

Fisker bidrar till den elektrifierade SUV-revolutionen

Fisker Ocean är ytterligare ett bidrag till den elektrifierade revolutionen. Lansering sent 2022. (Foto: Fisker)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 28 juli 2020Publicerad: 28 juli 2020

2005 grundade dansken Henrik Fisker och bildesignern Bernhard Koehler från BMW, Fisker Inc. Företagets första, och vad man trodde skulle bli sista produkt, var lyxsportbilen Fisker Karma med hybrid motor. Företaget avvecklades nämligen 2012 men nu är de igång igen med en helelektrisk modell som ska ta upp kampen med bl.a. Tesla.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fisker Karma såg dagens ljus 2008. Fyra år och nästan 2.000 bilar senare senare lades produktionen i Nystad, Finland ner. (Foto: Fisker)

När Fisker Karma lanserades 2008 så var den en av de första sportbilarna med hybrid. Den snygga modellen byggdes hos finska Valmet i Nystad, samma fabrik som tillverkade bl.a. Saab 900 Cabriolet och senare även Porsche Boxster innan den produktionen flyttade till Magna Steyr i Österrike. Knappt 2.000 Fisker Karma hann byggas innan företaget upplöstes 2012. Modellen övertogs av kinesiska Wanxing som återlanserat den under namnet Revero.

En vision som lever vidare

Men Henrik Fisker gav inte upp så lätt. Styrd av i princip samma vision som Teslas Elon Musk, att bidra till en mer hållbar miljö eller som Henrik Fisker uttrycker det; ”En ren framtid för alla”, påbörjade Fisker Inc. utvecklingen av en ren elbil med miljövänliga och återvunna material samt en effektivare batteriteknik som fick namnet Fisker Ocean SUV. Bilen visades upp första gången på Consumer Electronics Show i Las Vegas i år och fick ett mycket positivt mottagande.

Fisker Ocean blir bolagets väg tillbaka. Penningstinna investerare ser till att det sker. (Foto: Fisker)

Penningstinna investerare och börsnotering

Men för att kunna sätta modellen i produktion så krävdes det stora investeringar och det fick man i början av juli i år då man slöt ett avtal med Apollo Affiliated Spartan Energy Acquisition Corp. värt drygt 10 miljarder kronor. Samtidigt noterades företaget på NYSE (New York Stock Exchange) och värderas idag till över 30 miljarder kronor. Just nu gör sig Fisker Inc. sig redo för den sista fasen av utveckling, verktyg och kommersialisering av sitt första helelektriska fordon.

Med tuff design, ny batteriteknik, miljömaterial och bra räckvidd, kan Fisker Ocean bli något att räkna med. (Foto: Fisker)

ANNONS

Beställningarna kommer i en strid ström

Över 22.000 potentiella kunder från 116 länder har visat intresse för Fisker Ocean EV, med majoriteten av betalda reservationer givetvis från Nordamerika.

”Vi fortsätter att få bokningar dagligen. I efterdyningarna av COVID-19-kriserna tror vi att privata transporter kommer att vinna dragkraft över delad mobilitet, och människor letar efter fordon som förenar verktyget, hållbarhet och överkomliga priser. Fisker Ocean är designad och konstruerad med alla dessa attribut i åtanke,” säger Henrik Fisker.

Fisker Ocean status

 Fisker Ocean beräknas att gå in i produktionen i slutet av nästa år (2021), med en successiv volymökning de närmaste åren. De första leveranserna beräknas ske under andra halvåret 2022. Baspriset på Fisker Ocean bekräftas till $ 37.499 (ca. 330.000 kr) och kommer att erbjudas med 4 olika paketalternativ, som ska specificeras under fjärde kvartalet 2020. Under tredje kvartalet 2020 kommer man att tillkännage sin slutgiltiga tillverkningsstrategi.

Avskalat á la Tesla. Det återstår att se om interiören ändras innan lanseringen. (Foto: Fisker)

Samma säljstrategi som Tesla och Polestar

ANNONS

Inledningsvis kommer Fisker Ocean att lanseras i USA och Europa. Köp eller leasing sker direkt via Fisker-appen som finns till iOS och Android-plattformar eller via Fisker Inc:s webbplats. Man kommer även att använda samma försäljningsstrategi som bl.a. Tesla och Polestar, dvs. via sina egna kanaler eller Erfarenhetscentra som Fisker Inc. kallar dem. Vid behov av service kommer en ombord diagnostik kommer att signalera alla fordonsfel och all serviceplanering kommer att aktiveras genom en app, där bilen kommer att hämtas och levereras direkt från önskade plats.

Räckvidden skäms inte för sig. Måhända blir den ännu längre innan 2022. (Foto: Fisker)

Lång räckvidd och offroad egenskaper

Fisker Ocean kommer att ha upp till 483 km räckvidd och 300 hk beroende på vilken modell man väljer. Laddningen sker via CCS 2 och laddtiden från noll till 80 procent beräknas till ca. 30 minuter vid en snabbladdare med ett effektuttag på 150 kW. Några prestandasiffror anges inte, men det bör vara i närheten av t.ex. Tesla Model 3 och nya Model Y, dvs. snabb.

Offroad varianten Force-E är utlovad som något alldeles extra. Inga bilder än så länge. (Foto: Fisker)

Efter att ha fått ett överväldigande antal förfrågningar började Fisker Inc. arbeta med ett extremt terrängpaket. Den varianten kommer att få namnet Force-E och är byggd för extrem terrängkörning. Enligt Fisker är målgruppen bl.a. räddningsfordon och internationella organisationer som söker  nollutsläppsfordon med hållbara material när vi kommer ut från Covid-19-pandemikrisen. Force-E är alltså en extrem offroad-modell där den elektriska drivkraften kommer att ha högre vridmoment – perfekt för terrängkörning. Force-E-paketet kommer endast att vara tillgängligt i AWD-konfigurationer med cirka 300 hästkrafter och senare en högpresterande version.

Smarta lösningar som lyfter egenskaperna

Den får bl.a. en uppgraderad luftfjädring, terrängspecifika hjul och däck, extra främre lampor i nedre stötfångaren, främre ljusskydd, extra dragkrokar framtill, nedre främre skyddsplatta, takräcke med integrerade ljus, speciella verktyg och eluttag som kan hjälpa andra strömlösa fordon. Dessutom kommer det att finnas en stor dricksvattenbehållare under huven, med en kran vid frontens stötfångare för enkel åtkomst vid räddningssituationer.

ANNONS

Force-E kommer att ha ett reservdäck i full storlek placerad i motorhuven, eller ”frunken” som det kallas på elbilar. Genom att placera reservdäcket i denna position görs inga kompromisser med bagageutrymmet, som är typiska för de lösningar som erbjuds av konkurrenterna. Denna “djupt försänkta” placering är bara möjligt i en elektrisk bil eftersom det finns mer utrymme under huven.

Storleksmässigt så motsvarar Fisker Ocean bl.a. Tesla Model X. En tiff konkurrent? (Foto: Fisker)

Sammanfattning

Vad vi kan se från den i stort sett produktionsklara prototypen som presenterades i januari, kan detta faktiskt bli en bil att räkna med, nu när finansieringen är säkrad. Vill du läsa mer om Fisker Ocean och Force-E så hittar du info här. Det går även att lägga in en förbeställning om du är sugen. Vi hoppas att få återkomma med en test om något år.

Design är ett av Fiskers adelsmärken. (Foto: Fisker)

 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS