Ferrari har nyligen gått ut med en omfattande återkallelse av sin nya suv-modell Purosangue, vilket berör hundratals fordon.
Ferraris super-suv kan plötsligt tappa bromsarna


Mest läst i kategorin
Problemet uppges kunna leda till minskad bromsförmåga, en situation ingen ägare av en bil med så hög prestanda önskar uppleva. Det italienska bilmärket har vidtagit åtgärder för att säkerställa säkerheten för sina kunder, skriver Jalopnik.
Denna återkallelse, som omfattar 541 Purosangue-modeller från årsmodellerna 2023–2025, är stor för Ferrari. Det rör sig om samtliga bilar producerade före den 18 februari 2025.
En tidigare återkallelse från märket innefattade endast 13 fordon, vilket visar på storleken på den nuvarande åtgärden.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
En kritisk komponent under luppen
Problemet härstammar från säkringsdosan där strömförsörjningen kan komma i kontakt med passagerarsidans fotstöd. Detta kan i sin tur orsaka en kortslutning som leder till försämrad bromsförmåga.

Ferrari upptäckte felet tidigare denna månad efter att ett fall rapporterats i Kina. I det specifika fallet visade bilens varningslampa för bromssystemet en indikation, och föraren noterade en tydligt minskad bromsverkan.
Tack vare tidiga upptäckter har Ferrari inte mottagit några garantianspråk eller rapporter om incidenter, personskador eller dödsfall kopplade till felet.
Trots detta är minskad bromsförmåga på en Ferrari med 700 hästkrafter givetvis en allvarlig risk. En Purosangue kostar runt 4,5 till 7,5 miljoner svenska kronor, beroende på utförande och utrustning.
Ägare och återförsäljare kommer att meddelas om återkallelsen den 21 september.

Ferrari och elbilar: En risk för varumärkets glans?
Ferrari, känd för sin historia av fart, exklusivitet och tävlingsarv, ser nu mer ut som ett modehus än en traditionell biltillverkare. Men kommer den
Ferraris enkla lösning på ett potentiellt problem
Lösningen på problemet är relativt enkel. Ferrari kommer att installera en plastdistans mellan säkringsdosans strömförsörjning och passagerarsidans fotstöd. Detta förhindrar att komponenterna kommer i kontakt med varandra och eliminerar därmed risken för kortslutning.
Produktionsprocessen för Purosangue korrigerades för fyra månader sedan, i februari, för att åtgärda detta specifika problem. Enligt Ferrari var syftet med denna ändring att anpassa tillverkningsprocessen för vänsterstyrda Purosangue-modeller till den som används för högerstyrda bilar.
Ägare som redan har åtgärdat detta problem på egen hand kan ansöka om ersättning för sina utlägg.

En suv som bröt mot traditionen
Ferraris intåg på suv-marknaden med Purosangue år 2023 väckte stor uppmärksamhet. Detta berodde delvis på att Ferraris tidigare vd år 2016 uttryckligen hade sagt att man ‘måste skjuta mig först’ om Ferrari skulle bygga en suv.
Att en sådan uttalad inställning sedan vändes, visar på en förändring i företagets strategi och en anpassning till marknadens efterfrågan.
Den aktuella återkallelsen inkluderar alla Purosangue-modeller som sålts på den amerikanska marknaden och som producerats före den 18 februari 2025.
Detta indikerar att kunder i USA har anammat konceptet med en fyrhjulsdriven Ferrari med V12-motor, trots att den har en högre markfrigång och mer liknar en kombi.
För de 541 fordon som omfattas av denna återkallelse rekommenderas ägarna att ombesörja att deras bil körs till närmaste servicecenter för åtgärd.

Ferrari återfår rätten till det ikoniska namnet “Testarossa”
En dom från EU-domstolen har gett Ferrari rätt att behålla namnet “Testarossa”. Detta efter en lång juridisk strid med en tysk leksaksföretag som
Missa inte:
10 000 steg är inte nödvändigt – här är det nya målet. News 55
Juristen: Därför är äktenskapsförordet så viktigt – för din ekonomi. E55
Kaoset driver Wall Street till nya rekord. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]