Ferrari drar täcket av sin nya hyperbil i Icona-serien.
SP3 Daytona görs endast i 599 exemplar. Bilen har Ferraris starkaste V12-motor någonsin: 840 hk vid hysteriska 9250 varv per minut.
Zlatan Ibrahimovic och Per Gessle hör till de utvalda som får köpa bilen för 25 miljoner kronor.

ANNONS

Ferraris senaste modell är något alldeles extra. SP3 Daytona är den tredje modellen i den superexklusiva Icona-serien efter Monza SP1 och SP2. Den nya hyperbilen är framtagen för att hylla Ferraris trippelseger i Daytonas 24-timmars den 6 februari 1967.

Linjerna hos SP3 Daytona för tankarna till LaFerrari, men har både moderna och retroinspirerade detaljer. Foto: Ferrari

V12:an utan turbo som sitter bakom sätena är den starkaste förbränningsmotorn någonsin från Ferrari: 840 hästkrafter vid extrema 9250 varv per minut.

Ferrari SP3 Daytona har en V12-motor som ger 840 hästkrafter – utan turbo. Foto: Ferrari

SP3 Daytona har targatak och påminner en hel del om Ferrari La Ferrari Aperta. Enligt Ferraris designer Flavio Manzoni är bilen även inspirerad av 1960-talsmodellerna P3/4, P330 och 412P. Motorn är enligt Ferrari monterad i ”centralt bakläge”.

En modern tolkning av popupstrålkastarna, SP3 Daytona har ögonlock över LED-strålkastarna. Foto: Ferrari

En rolig nyhet är Ferraris moderna tolkning av de klassiska popupstrålkastarna. De nya LED-lamporna har ögonlock som kan fällas upp framför lamporna och gör att del döljs helt när de inte används. En innovation som lär kopieras till fler bilar.

Sätena sitter bultade direkt på chassit. Som tur är går pedalerna och ratten att justera. Foto: Ferrari

Det mest fantastiska med nya SP3 Daytona är ändå dess bankande hjärta, som gömmer sig under en vacker metallkåpa bakom sätena. V12-motorn på 6,5 liter utan turbo är Ferraris starkaste förbränningsmotor någonsin. Den ger 840 hästkrafter vid extrema 9250 varv per minut.

Rödmarkering vid 9500 varv

Motorn går att varva ytterligare lite till på lägre växlar, rödmarkeringen börjar först vid 9500 varv. Det maximala vridmomentet är 697 Nm vid 7250 varv per minut. Kompressionen är extrema 13,6:1.

Bakdelen har en dramatisk design med de längsgående ribborna. Foto: Ferrari

De extrema varvtalen är möjliga genom att vevstakarna görs i titan och att kolvarna är belagda med DLC, Diamond-like-carbon. Ventilerna öppnas och stängs med glidfingerteknologi hämtad från Formel 1. Även kamaxeln är belagd med DLC. Bilen är bakhjulsdriven och har en sjuväxlad racinglåda hämtad från Formel1.

En kåpa i blankpolerad metall täcker Ferraris starkaste V12-motor någonsin. Foto: Ferrari

Daytona SP3 är en av de snabbaste sugmotorbilarna någonsin, 0-100 km/h går på 2,85 sekunder och upp till 200 km/h tar det bara 7,4 sekunder. Toppfarten på över 340 km/h är kanske inte så extrem, men imponerande med tanke på att bilen saknar turbo. Motorljudet från de två högt monterade avgaspiporna lär vara något i hästväg, men ännu har Ferrari inte låtit oss provlyssna.

Inga onödiga pekskärmar som tar uppmärksamhet från det viktigaste – körningen. Foto: Ferrari

Tekniskt sett baseras bilen till stora delar på kolfiberchassit från LaFerrari Aperta som görs med Formel 1-teknik. I stället för hybriddrivlina är det en traditionell förbränningsmotor med V12:a som gäller. Nästan allt på bilen är gjort av kolfiber, kevlar och andra kompositmaterial för att hålla nere vikten. Bilen väger in på endast 1485 kg.

ANNONS
ANNONS
Backspeglarna sitter på flyglarna – som på 1960-talets bilar. Foto: Ferrari

Interiören är väldigt spartansk och racingbetonad. Sätena stolarna går inte att justera, utan är bultade direkt på chassit, på samma sätt som gjorde på racerbilar på 1960-talet. I stället går ratt och pedaler att ställa in efter förarens mått. Instrumentpanelen är minimalistisk och innehåller bara ett instrumentalister med de nödvändigaste funktionerna.

Växellägena läggs i på mittkonsolen. Sedan kan man växla med paddlar på ratten eller låta automatiken sköta det. Foto: Ferrari

Nya SP3 Daytona görs endast i 599 exemplar. Priset är 20 miljoner kronor plus svensk moms. Redan nu är 499 exemplar sålda till de utvalda samlare som fått köpa tidigare specialmodellen Monza SP1 och SP2.

Ferrari tog en trippelseger vid Daytonas 24-timmars 1967. Den nya hyperbilen är en hyllning till racingbragden. Foto: Ferrari

Det innebär att de svenska Ferrari Monzaägarna Zlatan Ibrahimovic och Per Gessle sannolikt redan tecknat sig för var sitt exemplar av nya Ferrari SP3 Daytona. En investering på drygt 25 miljoner kronor som har alla förutsättningar att öka i värde. De resterande 100 exemplaren ska också vara sålda till 100 utvalda Ferrarisamlare.

Nästan alla reglage kan skötas via ratten. Bilen startas på ratten och där sitter även körlägesväljaren där du stänger av antispinn i det mest extrema läget. Foto: Ferrari
Samtliga 599 exemplar är redan sålda. Åtminstone fem bilar lär hamna i Sverige. Foto: Ferrari
Foto: Ferrari