Dagens PS

Ferrari SP51 – den enda i hela världen

Ferrari SP51 från sidan
Det finns bara en Ferrari SP51 i hela världen. (Foto: Ferrari)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 28 sep. 2022Publicerad: 29 sep. 2022

Ferrari har ett program som de kallar för Special Projects som kort och gott tillverkar helt unika bilar för sina mest kapitalstarka och exklusiva kunder. Den senaste skapelsen heter Ferrari SP51.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ferrari tillverkar helt enkelt så kallade ”One-Off”-modeller för kunderna med riktigt djupa fickor och bra relation till märket.

Bilarna baseras på redan existerande modeller men modifieras i den grad att de kan kallas för helt unika.

Ferrari SP51

Ferrari SP51 baseras på 812 GTS. (Foto: Ferrari)

Baseras på 812 GTS

Ferrari SP51 baseras på 812 GTS vilket snabbt blir tydligt vid en okulärbesiktning.

Det innebär att man under huven finner en 6,5-liters V12 på 800 frustande italienska fullblod.

Utöver det delar SP51 och 812 GTS även chassis och övriga mekaniska komponenter.

Det som gör SP51 unik är primärt att den helt saknar tak vilket gör den till en tvättäkta roadster.

ANNONS

Fortsättningsvis är det den trelagrade lacken som utmärker sig. Färgen heter Rosso Passionale – passionsröd – och var utvecklad specifikt för bilen.

Ferrari SP51

Bilen har hämtat inspiration från historiska Ferrari-bilar. (Foto: Ferrari)

Ferrari SP51

Sitter man här har man 800 hästkrafter och en toppfart på 340 knyck till sitt förfogande. (Foto: Ferrari)

ANNONS

Senaste nytt

Ferrari SP51 har anor från förr

Ferrari SP51s blå-vita lack har inspirerats av den berömda Ferrari 410 S, något som även återspeglas i interiören.

I fronten fram får bilen unika lyktor. Hjulen med kolfiberinslag är helt unika för bilen och baktill har bilen fått sig ett kosmetiskt lyft som är tänkt att föra tankarna till Targa-liknande fordon och Ferraris 60-tals prototypbilar.

bak

Ferrari SP51 har en unik front och bak. (Foto: Ferrari)

En interiör som tåls att skriva hem om

ANNONS

Ferrari verkar mest stolta över interiören på SP51.

Dels används den unika färgen – Rosso Passionale – interiört, dels fortsätter bilens fartränder även på insidan.

Bilen designades i nära samarbete med kunden, en samlare som håller hus i Taiwan som är en av de märkets största samlare.

Något pris har inte kommunicerats men eftersom en ordinarie 812 GTS kostar en bra bit över 5 miljoner kronor från ny lär SP51 knappast varit ett kap.

interiör

Interiören är bilens höjdpunkt. (Foto: Ferrari)

Läs mer: De fem dyraste bilarna som någonsin sålts
Läs mer: Fem alternativ till Ferrari som du har råd med

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS