Ferrari har ett program som de kallar för Special Projects som kort och gott tillverkar helt unika bilar för sina mest kapitalstarka och exklusiva kunder. Den senaste skapelsen heter Ferrari SP51.

ANNONS

Ferrari tillverkar helt enkelt så kallade ”One-Off”-modeller för kunderna med riktigt djupa fickor och bra relation till märket.

Bilarna baseras på redan existerande modeller men modifieras i den grad att de kan kallas för helt unika.

Ferrari SP51
Ferrari SP51 baseras på 812 GTS. (Foto: Ferrari)

Baseras på 812 GTS

Ferrari SP51 baseras på 812 GTS vilket snabbt blir tydligt vid en okulärbesiktning.

Det innebär att man under huven finner en 6,5-liters V12 på 800 frustande italienska fullblod.

Utöver det delar SP51 och 812 GTS även chassis och övriga mekaniska komponenter.

ANNONS
ANNONS

Det som gör SP51 unik är primärt att den helt saknar tak vilket gör den till en tvättäkta roadster.

Fortsättningsvis är det den trelagrade lacken som utmärker sig. Färgen heter Rosso Passionale – passionsröd – och var utvecklad specifikt för bilen.

Ferrari SP51
Bilen har hämtat inspiration från historiska Ferrari-bilar. (Foto: Ferrari)
Ferrari SP51
Sitter man här har man 800 hästkrafter och en toppfart på 340 knyck till sitt förfogande. (Foto: Ferrari)

Ferrari SP51 har anor från förr

Ferrari SP51s blå-vita lack har inspirerats av den berömda Ferrari 410 S, något som även återspeglas i interiören.

I fronten fram får bilen unika lyktor. Hjulen med kolfiberinslag är helt unika för bilen och baktill har bilen fått sig ett kosmetiskt lyft som är tänkt att föra tankarna till Targa-liknande fordon och Ferraris 60-tals prototypbilar.

bak
Ferrari SP51 har en unik front och bak. (Foto: Ferrari)

En interiör som tåls att skriva hem om

Ferrari verkar mest stolta över interiören på SP51.

Dels används den unika färgen – Rosso Passionale – interiört, dels fortsätter bilens fartränder även på insidan.

ANNONS
ANNONS

Bilen designades i nära samarbete med kunden, en samlare som håller hus i Taiwan som är en av de märkets största samlare.

Något pris har inte kommunicerats men eftersom en ordinarie 812 GTS kostar en bra bit över 5 miljoner kronor från ny lär SP51 knappast varit ett kap.

interiör
Interiören är bilens höjdpunkt. (Foto: Ferrari)

Läs mer: De fem dyraste bilarna som någonsin sålts [Dagens PS]
Läs mer: Fem alternativ till Ferrari som du har råd med [Dagens PS]