Dagens PS

Topplistan: De fem dyraste bilarna vi testat

Bugatti Chiron framifrån
Bugatti Chiron är den dyraste bilen vi testat hittills. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 okt. 2023Publicerad: 27 aug. 2022

På Högsta Växeln har vi testat eller provkört cirka 1 500 bilar under de senaste åtta åren, uppdelat mellan nio våra redaktionsmedlemmar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Av dessa utmärker sig vissa med att ha en prislapp som lätt kan förväxlas med ett telefonnummer. Nedan följer de dyraste bilarna vi testat:

1. Bugatti Chiron Sport

Pris (vid testtillfälle): 37 000 000 SEK
Årsmodell: 2020
Testplats: Molsheim, Frankrike

Bugatti Chiron bakifrån

Bugatti Chiron har en toppfart begränsad till 420 kilometer i timmen. (Foto: Marcus Berggren)

I juli 2019 begav vi oss till Bugattis fabrik i Frankrike för en oförglömlig dag.

Med ingen mindre än Andy Wallace vid vår sida fick vi provköra Sport-varianten av Bugatti Chiron.

Bilen i fråga kostade hela 37 miljoner kronor, mycket tack vare dess 8-liters W16 på 1500 hästkrafter och 1600 newtonmeter.

Det finns i praktiken inget tak på vad en Chiron kan kosta eftersom Bugatti gör allt man ber om, såvida man betalar för kalaset.

ANNONS

Det franska märkets bilar är dessutom väldigt lyxiga och i låga hastigheter är Chiron lika lättkörd som en Volkswagen Golf.

I veckan rapporterade vi om märkets sista modell med den berömda motorn.

Se vår provkörning nedan eller läs den här.

ANNONS

Senaste nytt

2. Pininfarina Battista

Pris (vid testtillfälle): 31 510 000 SEK
Årsmodell: 2022
Testplats: Monterey, Kalifornien, USA

Pininfarina Battista bakifrån

Pininfarina Battista gör 0-till-100 på 1,85 sekunder. (Foto: Marcus Berggren)

Även tvåan på listan är en bil som skryter om en rejäl dos prestanda.

Lyx är inte ett av ledorden hos Pininfarina på samma sätt som det är hos Bugatti utan fokus ligger i stället på design och en körupplevelse som heter duga.

ANNONS

Vid ett dragrace hade den elektriska hyperbilen Battista sopat banan med både en Chiron och en F1-bil (åtminstone till 100) medan Chiron hade dragit ifrån fältet efter cirka 350 kilometer i timmen.

Vi provkörde Pininfarina Battista förra veckan i Kalifornien och våra sinnen återhämtar sig fortfarande från upplevelsen – 0-till-100 avverkas på 1,85 sekunder – vilket är lika snabbt som man tappar hakan när man ser prislappen på över 31 miljoner kronor.

Läs vår provkörningsrapport här.

3. BMW M1

Pris (vid testtillfälle): 8 000 000 SEK
Årsmodell: 1981
Testplats: Como, Italien

BMW M1 framifrån

BMW M1 är en designikon. (Foto: William Koitrand)

Nybilspriset på en BMW M1 år 1981 motsvarar 3 miljoner svenska kronor idag. Men sedan dess har värdet ökat rejält och exemplaret vi provkörde i Italien tillhörde BMW själva.

Som väntat trissar det upp värdet på bilen ganska rejält.

ANNONS

För den exakta bilen vi körde ligger värdet på ungefär 8 miljoner kronor. Bilen är emellertid inte till salu utan är en bestående del av BMW:s flotta innehållande historiskt signifikanta bilar.

BMW M1 är märkets första bil med mittmotor (den andra är BMW i8) och även den första renodlade M-bilen.

Läs om vår provkörning här.

4. Rolls-Royce Phantom

Pris (vid testtillfälle): 6 000 000 SEK
Årsmodell: 2019
Testplats: södra Europa

Rolls-Royce Phantom bakifrån

Rolls-Royce Phantom är en av världens bekvämaste bilar. (Foto: Marcus Berggren)

Bilvärldens Rolls-Royce är inte helt otippat nog en Rolls-Royce. Flagskeppsmodellen Phantom är nu inne på sin åttonde generation, men den andra under BMW-regi.

Vi provkörde bilen på en roadtrip från München till Bugattis fabrik i Frankrike, i samma veva som vi provkörde Chiron.

ANNONS

Priset på testbilen är emellertid ganska lågt för att vara en Phantom – det finns flertalet varianter som har sålts för en bra bit över 10 miljoner kronor.

Rolls-Royce är nämligen ett märke vars svar till sina kunder alltid är ”ja” innan man hinner ställa frågan.

”Ja”, ”Kan jag få elefantläder i min bil?”

Läs om vår roadtrip här.

5. Ford GT

Pris (vid testtillfälle): 5 500 000 SEK
Årsmodell: 2019
Testplats: Tierp, Sverige

Ford GT på Tierp

Ford GT är en racingbil för gatan. (Foto: Ford)

Ford GT är en modern variant av den ikoniska 60-talsmodellen som formellt heter GT40 – 40 stod för bilens höjd i tum. 2004 kom det ännu en nytappning som hade starka band till föregångaren.

ANNONS

2017 kom ännu en ny Ford GT men denna gång med en avgörande skillnad – den saknar V8-motor och erbjuds i stället med en V6.

Trots det har den prestanda som sannerligen heter duga och när vi provkörde den i slutet av 2019 på Tierp Arena norr om Stockholm beskrev vi den som en Le Mans-bil för vägen.

Då skrev vi att ”Ford GT är en bil utan hud. Det finns inga skyddande lager för att skärma föraren från den råa, fulländade körupplevelsen” vilket gör den så oerhört eftertraktad.

Ford krävde att potentiella köpare ansökte om att få köpa bilen, i syfte att säkerställa att den inte såldes vidare. Det var emellertid ett initiativ som gick åt fanders.

Läs vår provkörningsrapport här. 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS