Nytt är alltid bättre, eller? Moderna bilar är utrustade med alla möjliga funktioner som underlättar vardagen – dessutom är de mer trafiksäkra än sina föregångare. Ibland träffar innovationerna dock fel. Här är fem exempel på nymodigheter som borde lämnas kvar på tillvalslistan.

ANNONS

Klimatanläggning via touch

Allt fler av bilarnas funktioner flyttar in i touchgränssnitt vars användarvänlighet tenderar att vara fullkomligt usel.

Kan det vara så att kompetens inom bilbyggande inte automatiskt innebär detsamma inom smarta mobilfunktioner? I sådana fall vet vi varför den sedan länge emotsedda Apple-bilen fortfarande inte rullar på våra vägar.

klimatanläggning via touch
Volkswagens nya modeller är proppfulla med touchfunktioner. (Foto: Volkswagen)

Det värsta exemplet på touchifiering är när klimatanläggningen hamnar i ett sådant gränssnitt. Man behöver ju kunna pilla med fläktar och grejer under färd. Funktionerna är dessutom inte mer invecklade än att man kan sköta dem med bara några enstaka knappar och vred.

Mediauppspelning efter dörröppning

I många moderna bilar fortsätter musiken – eller vad man nu spelar upp i högtalarna – att ljuda efter att man har stängt av motorn. I vissa av dem fortsätter uppspelningen också en stund även efter att man öppnar dörrarna.

Det är lite som när man drar ur sladden till ett par hörlurar, och det man spelar upp på mobilen inte pausas utan spelas vidare via högtalarna. Skillnaden är att det då betraktas som en bugg, snarare än en medvetet inprogrammerad funktion.

högtalare knäppa fast
Bilar som spelar upp media efter att man har öppnat dörrarna är som högtalare som sitter fast på byxorna. (Foto: JBL)

Uppskattar man den sortens gimmick är man sannolikt också en tomte av det slag som springer runt med en högtalare fastknäppt i en av byxornas bälteshällor

Adaptiv farthållare som läser fel

Adaptiv farthållare är en fantastisk uppfinning, som gör det mycket lättare att hålla rätt hastighet i högtrafikerade sammanhang. Nyare versioner är dock så pepprade med funktioner att den praktiska användbarheten delvis har försvunnit.

ANNONS
ANNONS

Många bilar reagerar nervöst på framförvarande fordon, som håller en lägre hastighet än en själv, trots att ett filbyte för omkörning har inletts. Att bromsen plötsligt slår till medan man rör sig sidledes i motorvägsfart är inte jättetrevligt.

farthållare audi körassistent
Audis adaptiva farthållare brukar leva sitt eget liv. (Foto: Audi)

En annan irriterande detalj är när farthållaren automatiskt anpassar hastigheten efter skyltarna den ser, och skyltarna i fråga hör till en avfart man inte har tagit.

Den här sortens beteende får åtminstone mig att ofta stänga av farthållaren i ren irritation, och i stället förlita mig på högerfotens förmåga att hålla jämn takt.

Digital backspegel

Digitala sidospeglar är en ny trend som har kommit med elbilarnas intåg. De fyller ett tydligt syfte, genom att avsevärt sänka såväl luftmotstånd som interiört vindbrus – två viktiga områden när det kommer till just elbilar.

Många tillverkare har dock också börjat digitalisera backspegeln som hänger från taket inne i bilen. Det gör att man kan se vad som är bakom bilen även om sikten genom bakrutan är skymd av passagerare och packning.

Problemet är att skärmen – om spegeln är den sortens dubbelvariant som också kan stängas av och agera konventionell spegel – sitter för nära ögonen för att man ska se vad den visar utan att fokusera om sin blick avsevärt.

honda e digital backspegel
Den digitala backspegeln i Honda e fungerar bäst med skärmen avstängd. (Foto: Honda)

Det tar inte bara tid, det har också den effekten att hjärnan tröttas ut. Idén skulle möjligtvis vara gångbar om man kunde placera skärmen längre från ögonen, exempelvis vid botten av vindrutan i bilar som har en väldigt lutande sådan.

En sådan placering skulle förstås omöjliggöra att också baka in en vanlig spegel, och vem är egentligen beredd att offra den?

ANNONS
ANNONS

Parkeringsassistenter

Lite dyrare bilar har ofta en omfattande uppsättning kameror och sensorer runt sig, som underlättar vid parkering. Ibland finns också en funktion som gör att bilen själv kan köra in i parkeringsfickor på kommando.

Sådana parkeringsassistenter tenderar emellertid att vara helt överflödiga. De vågar sig nämligen aldrig på platser som är trängre än vad man själv kan få in bilen i. Med lika många kameror som i Londons gaturum blir man ju ganska vass på grenen parkering.

parkeringsassistent volvo
När var senast en parkeringsassistent var bättre på att parkera än en körtkortsinnehavare? (Foto: Volvo)

Dessutom kan de vara klantiga. Undertecknad bad nyligen en Audi A8 att köra in i en ficka som bestod av en bil i bakkant och en diagonal kantsten i framkant. Bilen backade mjukt in mot den bakomvarande bilen där den stannade. Sedan slog den om ratten, växlade till att köra framåt, och dundrade hårt in i kantstenen framför.

Att tänka på när man köper bil: alla tillval är inte värda att ha

Allt det här betyder förstås inte att man ska låta bli att köpa alla bilar som är mer välutrustade än en Dacia Sandero – utrustningen man får i nya bilar är till 90 procent väldigt bra.

Däremot ska man se till att provköra alla bilar man överväger att köpa, och ordentligt testa varenda liten grej som nämns på listan över utrustning. Annars löper man risken att betala tiotusentals kronor för saker man aldrig kommer att använda. Vissa nymodigheter driver en bara till vansinne.