Dagens PS

Kinesiska batterier tar över bilindustrin – i Europa

Kinesiska batterier
Kinesiska batterier ser ut att bli störst även i Europa. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 06 dec. 2022Publicerad: 06 dec. 2022

Kina satsar på att bli framtidens storspelare i bilindustrin. Detta genom att lägga beslag på batterimarknaden för elbilar – och göra kinesiska batterier störst även här i Europa.

ANNONS
ANNONS

Kina var relativt sent ute med att utveckla en bilindustri och har legat långt efter Europa och USA. Men övergången till el ger landet chansen att gå om de gamla biljättarna, rapporterar Financial Times.

Runt 40 procent av värdet av en elbil finns i batteriet, så det land som försörjer bilföretagen med batterier tar en stor del av marknaden.

“Den nya världen, elfordonsvärlden, kommer att definieras tydligt av batterikostnaderna”, säger Thomas Schmall, teknikchef på Volkswagen till FT.

Kinesiska batterier störst även i Europa

Kina siktar på att ta den rollen – även i Europa. Kina kommer att ha 322 gigawattimmars produktionskapacitet i Europa år 2031, med Sydkorea den näst största på 192 GWh, följt av Frankrike och Sverige där Northvolt är en utmanare, enligt data från Benchmark Minerals. USA är femma, tack vare Teslas fabrik i Berlin, följt av Tyskland och Norge.

Förutom batteritillverkningen satsar kinesiska varumärken som Nio och Great Wall Motor på kraftig försäljningstillväxt i Europa, vilket över tid skulle innebära fordonsmontering – och ännu fler kinesiska batterier.

Volkswagen: “100 mil bakom”

Volkswagen är ett av de bolag som försöker stå emot konkurrensen från Kina, men det är inte helt enkelt. VW är också en av kunderna som köper kinesiska batterier, tillsammans med andra jättar som Mercedes och Stellantis.

ANNONS

“Vårt startblock ligger 100 mil bakom dem. Vi måste springa snabbare, vi behöver en högre hastighet än dem, om du ser hur snabbt de kinesiska killarna rör sig”, säger Thomas Schmall till FT.

I USA har man infört att bilar med komponenter från en “utländsk enhet av oro” från att ta emot konsumentincitament, vilket gör dem dyrare. Men några sådana planer finns inte i Europa.

“Vi gör vårt bästa. Jag tror att den här nya geopolitiska situationen i Ryssland och Kina kommer att ge ytterligare en push för att försöka vara oberoende av detta, men det kommer inte att vara en lätt uppgift eftersom råvarorna, naturligtvis, också måste brytas på global nivå”, säger Walter Goetz, chef för staben hos EU:s transportkommissionär till FT.

Läs även: Kinesiska Nio lanserar bil – och batteribyten

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS