Elektrifieringsåret 2021 inleder BMW med leveranser av nya iX3. Men hur bra är egentligen biltillverkarens eldrivna version av populära X3? Nedan är en sammanfattning av några som testat iX3 under hösten.

ANNONS

De kommande tre åren ska BMW lansera 23 elektrifierade modeller och redan efter nyår kan alla BMW-fantaster köra en helt eldriven SAV, då iX3 släpps på den svenska marknaden.

BMW iX3, som vi tidigare skrivit om i Dagens PS, är i mångt och mycket en kopia av fossilmodellen X3, men har fått en mindre ansiktslyftning exteriört. Bland annat är grillen stängd för att förbättra aerodynamiken.

BMW iX3 Ladda hemma
I hemmiljö tar iX3 ca 7,5 timmar att ladda fullt. (Foto: BMW)

Under senhösten har iX3 redan testats i en rad medier, och utlåtandena är hittills främst positiva.

BMW iX3
Den som har suttit i en X3 kommer att känna igen sig i nya elektrifierade iX3. (Foto: BMW)

Brittiska bilsajten Whatcar.com ger iX3 betyget 4 stjärnor, med vitsord som: ”iX3 är praktisk, skön att köra och har en längre räckvidd än rivaler som Audi E-Tron och Mercedes EQC. Infotainmentsystemet är fantastiskt, och interiören är smart designad. Ett bra köp om du letar efter en stor SUV som är helt eldriven”.

Brasklapparna i recensionen är att iX3 inte är riktigt lika snabb som rivalerna, att räckvidden – 459 km – är kortare än hos rivalen Tesla Model 3 och att E-tron kör tystare.

ANNONS
ANNONS
BMW iX3 snabbladdning
Laddningskapaciteten på 150 kW DC/11 kW AC gör att du med snabbladdning på 150 kW kan fylla batteriet till 80 % på endast 34 minuter. Ett laddstopp på 10 minuter ger dig alltså ca 100 km ny räckvidd. För att underlätta laddningen erbjuder BMW sina kunder ett laddkort, som ger tillgång till 450 000 laddstationer över hela världen.

Testpiloten på Youtube-kanalen Autogefühl är däremot djupt imponerad av iX3 och kallar den för ”den bästa X3:an hittills”.

”Att en existerande modell blir så mycket bättre när den elektrifieras händer inte så ofta, men iX3 gjorde mig i princip ‘blown away’”, sammanfattas testkörningen.

Top Gear lyfter man fram att iX3 inte är något för de som letar efter ett accelerationsmonster, eftersom singelmotorn på 286hk tar bilen från 0-100 på 6,8 sekunder. Det kanske inte låter så mycket men man får ha i åtanke att det finns SUV:ar som är uppe i 100 kilometer i timmen på fem sekunder eller mindre.

Ur det perspektivet menar Top Gear att iX3 är en “trygg” bil, med en bra räckvidd. Men man har också synpunkter på interiören, där utrymmet inte riktigt går att jämföra med de modeller som är specifikt designade för eldrift. Slutbetyget landar på 7 av 10.

Bagageutrymmet i elversionen rymmer 510 liter. 40 liter mindre än motsvarande bensin- och dieselmodeller.

Den tyska bilsajten Motor1.com ger iX3 8 av 10 i betyg och hyllar bland annat körkänslan. Men mest imponerade blir de över bilens räckvidd.

”Efter en 130 kilometer lång färd på lands- och motorvägar visade färddatorn en strömförbrukning på 18,1 kWh per 100 kilometer. För en SUV som väger nästan 2,3 ton är det ganska sensationellt”, skriver de i recensionen.

ANNONS
ANNONS

Man skriver också ”Jämfört med Mercedes EQC upplevs iX3 som en mer sofistikerad helhet. Den är definitivt snabb nog, är rolig att köra och behöver förvånansvärt lite energi för sin storlek. Och med kvaliteten på standardutrustningen i åtanke är priset helt okej”

Sammanfattning:

Att döma av de olika omdömen från de som testat verkar slutsatsen bli att iX3 passar alla som trivs med X3:an, då det i princip är en förbättring av BMW:s storsäljare. Förutom när det gäller bagageutrymmet, som i elversionen rymmer 510 liter. 40 liter mindre än motsvarande bensin- och dieselmodeller.

BMW iX3 kommer efter nyår att säljas med två olika utrustningspaket: Charged som ligger på 769 000 kronor, och Charged Plus som går loss på 840 500 kronor.