Dagens PS

En helt ny el-SUV från BMW

BMW:s nya elbil iX3 är den första modellen av femte generationen elbilar från den tyska tillverkaren. (Foto. Fabian Kirchbauer)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 24 nov. 2020Publicerad: 15 juli 2020

Den helelektriska BMW iX3 blir ett viktigt komplement till X3 med bensin- och dieselmotor samt plug-in hybriden. BMW iX3 har hittills endast visats upp som konceptbil men nu är det alltså världspremiär för den slutgiltiga produktionsmodellen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Helt nya BMW iX3 har mycket gemensamt med konceptmodellen. Resultatet är en helelektrisk SUV i X3-format med en effektiv drivlina och väl tilltagen räckvidd. Nu kan vi äntligen avslöja de många detaljer som många har väntat på och dessutom börja ta emot beställningar”, säger Carl Lindwall, informationschef på BMW Group Sverige.

Första modellen med ny elektrisk drivlina

BMW iX3 är den första modellen som kommer med BMW:s femte generation av elektrisk drivlina. Motorn är byggd utan användning av sällsynta jordartsmetaller och tar på flera sätt vidare hållbarhetstänket från BMW i3. Motorn är placerad vid bakaxeln och ska vara betydligt mer effektiv än många elmotorer i klassen enligt BMW.

Med motorn placerad på bakaxeln och med BMW:s xDrive system, får iX3 mer BMW känsla.

Med en effekt på 286 hk och ett vridmoment på 400 Nm tar sig bilen från 0–100 km/h på endast 6,8 sekunder. Precis som BMW i3 kan BMW iX3 köras med den effektiva en-pedals-lösningen, dvs inbromsning när man släpper upp gaspedalen för en optimal bromskraftåtervinning till batteriet. Eftersom fokus ligger på räckvidden så är toppfarten begränsad till 180km/h.

Med en räckvidd på 459 km tar BMW iX3 upp kampen med Audi e-tron, Mercedes EQC och Jaguar i-Pace. (Foto: Fabian Kirchbauer)

BMW iX3 har en räckvidd på upp till 459 km enligt mätmetoden WLTP, vilket är resultatet av ett batteri på 80kWh i bruttokapacitet. Andelen kobolt i batteriet har minskats med två tredjedelar i förhållande till tidigare generationer av batterier. Som en viktig del av näringskedjan är det BMW själva som står för försörjningen av kobolt och litium till produktionen.

34 minuter tar det att ladda 80% av batteriets kapacitet vid en 150 kW snabbladdare. Precis som konkurrenterna. (Foto: Fabian Kirchbauer)

ANNONS

Laddningskapaciteten på 150 kW DC/11 kW AC gör att du med snabbladdning på 150 kW kan fylla batteriet till 80 % på endast 34 minuter. Ett laddstopp på 10 minuter ger dig alltså ca 100 km ny räckvidd. Med 11 kW laddar du batteriet från 0–100 % på 7,5 timme. Detta genom t.ex. en laddbox installerad vid hemmet eller arbetsplatsen. Som standard kommer bilen med en värmepump som klimatanpassar både kupé och batteri. Laddluckan är placerad över höger bakhjul. Batteripacket väger 529 kilo och bilen har en totalvikt på 2.185 kg.

Klassisk BMW-design med nya detaljer

 I grunden är nya iX3 identisk med BMW X3, men skiljer sig när det kommer till aerodynamik vilket ger bilen ett eget visuellt utryck framförallt framtill. En stängd grill i kombination med renare linjer längs stötfångarna, ny diffuser och luftspjäll vid framhjulen är detaljer som BMW iX3 är ensam om. Dessutom går det att beställa inbyggd dragkrok för de som har behovet. Någon indikation om hur mycket iX3 får dra, framgår inte ännu.

Grillen fyller ingen annan funktion än att uttrycka BMW:s traditionella “njurar”. (Foto: Fabian Kirchbauer)

Interiören liknar till stor del resten av modellerna i X3-familjen. Loggan i ratten, växelspaken, start-stopp-knappen och ett antal ytterligare element är inringade av den blå färg som förknippas med BMW i-modeller. Bagageutrymmet sväljer 510 liter, vilket är endast 40 liter mindre än motsvarande bensin- och dieselmodeller. I bagagerummet finns också specialanpassade lagringsutrymmen för tillhörande elkablar.

Interiört känner man igen sig från övriga BMW X3. De blå detaljerna är BMW:s elbils-identifikation. (Foto: BMW)

Två utrustningsnivåer – ett enkelt val för kunden

 ”Vi erbjuder flertalet färdiga utrustningspaket till BMW i3 vilket har uppskattats av våra kunder. Vi tar därför med oss detta även till BMW iX3. Kunden kan välja mellan två olika paket vilka bägge, inklusive standardmodellen, kommer med mycket bra utrustning”, fortsätter Carl Lindwall.

ANNONS

Varianterna är:

BMW iX3 Charged            
Pris från 769.000 kr. Räckvidden på el är upp till 459 km och förbrukningen är 18,6 kWh/100 km

BMW iX3 Charged Plus   
Pris från 840.500 kr. Räckvidden på el är upp till 453 km och förbrukningen är 18,9 kWh/100 km

Klar för trådlösa uppdateringar

Likt en rad andra nya BMW-modeller, kan också BMW iX3 uppdateras trådlöst (over-the-air). Det öppnar också upp möjligheterna för att köpa till fler utrustningsnivåer efter det att bilen är levererad. Bilen kan uppdateras på två sätt. Antingen via bilens integrerade SIM-kort eller genom smartphone och BMW Connected-appen. Uppdateringarna laddas först ned via WiFi, för att sedan synkroniseras med bilen. Ägaren får information via bilens infotainmentsystem när nya programvaruuppdateringar finns tillgängliga. Alternativt via appen i telefonen.

Varför köpa en bil med funktioner du inte behöver när du kan skräddarsy dem efter behov? (Foto: BMW)

Produktionsstart och lansering

 Serietillverkningen av BMW iX3 inleds på BMW Brilliance-fabriken i Kina senare i sommar. Fabriken är sedan år 2003 en joint-venture mellan BMW Group och Brilliance China Automotive. Förutom produktion av bilar bedrivs även en stor andel forskning och utveckling på BMW Brilliance. Den nya bilen kommer att produceras på samma lina som de andra BMW X3-modellerna. Det skapar både flexibilitet och effektivitet. Lanseringen sker till en början i Kina och de första svenska kunderna kan räkna med att få sina bilar under Q1 2021.

ANNONS

Först ut är Kina eftersom bilen tillverkas där. Första kvartalet nästa år kommer den till oss om inget nytt virus dyker upp. (Foto: Fabian Kirchbauer)

BMW iX3 först ut med ny teknik

Nya BMW iX3 banar väg för den femte generationen av BMW eDrive-teknologi. Stora framsteg har gjorts vad gäller kraft, räckvidd, vikt, krav på installationsutrymme och flexibilitet. I jämförelse med befintliga elektriska BMW-bilar är det nya batteriet 30% mer effektivt. Den senaste versionen av elmotor, laddningsteknologi och högspänningsbatteri, vilka alla är utvecklade av BMW, kommer att återfinnas i BMW iNEXT och BMW i4 från nästa år.

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS