Dagens PS

En Tesla med 120 mils räckvidd

Tesla Model S
En Tesla Model S lyckades rulla 120 mil på en enda laddning. (Foto: ONE)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 31 okt. 2022Publicerad: 31 okt. 2022

Räckviddsracet i är i full sving, men frågan är hur mycket räckvidd som egentligen behövs. En Tesla Model S har nu lyckats köra över 120 mil på en enda laddning i USA.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är inte vilken Tesla som helst, utan det rör sig om en Model S med ett helt nytt batteri. Batteriet kommer från den amerikanska start-upen Our Next Energy (ONE) och visades upp tidigare i år.

Två i en

Batteriet i testbilen var på 203,7 kilowattimmar, ungefär dubbelt så stort som exempelvis en Mercedes-Benz EQS eller Polestar 3.

Det är emellertid en fråga om att ONE har ökat batteridensiteten snarare än att helt enkelt tryckt in ett större batteri i bilen.

Det som gör batteriet unikt – med undantag av dess storlek – är att det är lite av en två-i-ett-lösning. 

Systemet i ONE:s Tesla Model S består av två sorters batteri som paketerats ihop – det ena är ett så kallat drivbatteri med 24 mils räckvidd.

Det andra – som kan ge upp till 100 mils räckvidd till drivbatteriet – är en större variant och agerar räckviddsförlängare.

Det ger i sin tur bilen en total räckvidd på över 120 mil, 1 210 kilometer för att vara exakt.

ANNONS

Testet genomfördes i Michigan i norra USA på en testrutt där en snittfart på 88,5 kilometer i timmen hölls. Snittemperaturen var under nollstrecket.

Tesla Model S

Snittfarten var cirka 88 kilometer i timmen. (Foto: ONE)

ANNONS

Senaste nytt

Tesla Model S med många frågetecken

Enligt ONE själva är deras batterilösning betydligt mer effektiv än den lösning som tillverkarna använder sig av. 

Kruxet är bara att den information som företaget tillhandahållit beträffande den exakta tekniken bakom är knapphändig.

Med det sagt är grundaren och VD:n, Mujeeb Ijaz, före detta chef för batterier på Apple vilket tyder på att han bör ha koll på saker och ting.

Hela batterilösningen i företagets Model S är fortfarande i teststadiet men det visar åtminstone att det finns teknologi där ute som kan ge en mycket lång räckvidd, även under icke-optimala förhållanden.

Frågan är hur lång räckvidd en elbil egentligen behöver, förutsatt att det finns infrastruktur som snabbladdare att tillgå.

ANNONS

Läs även: En Tesla Model S för 3,5 miljoner
Läs även:
Elbilarna med kortast räckvidd
Läs även:
Elbilarna med längst räckvidd

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS