Polestar firar av sin första bil genom att göra en guldversion av Polestar 1 i 25 specialexemplar. 

annons
annons

Polestar 1 tas ur produktion senare i år, efter att den sista produktionsomgången rullats ut från fabriken i Chengdu, Kina. För att fira av sin första bil ska Polestar göra 25 specialexemplar i lackat guld.

Polestar 1
(Foto: Wangchao / Polestar)
Polestar 1
(Foto: Wangchao / Polestar)
Polestar 1
(Foto: Wangchao / Polestar)

Polestar 1 var den första bil som företaget släppte efter att ha brutit sig loss från moderbolaget Volvo Cars. Den släpptes 2019, och att den plockas ur produktion redan efter tre år var enligt planerna från start. Det är också märkets första och sista laddhybrid innan de helt gick över till elbilar.

Specialupplagan lackas i mattguld,  med guldfärgade matchande sömmar och svarta fälgar. Några prestandaförändringar har inte kommunicerats, så antagligen har den 609 hästkrafter och 1000 newtonmeter som övriga Polestar 1.

”Vi flyttade gränser med denna bil. Polestar 1 satte tonen för vårt märke och dess gener är uppenbara i Polestar 2, och kommer fortsatt vara det i framtida bilar också”, säger Polestars vd Thomas Ingenlath i ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS
Polestar 1
(Foto: Wangchao / Polestar)
Polestar 1
(Foto: Wangchao / Polestar)
Polestar 1
(Foto: Wangchao / Polestar)


Läs mer:
Testet: Polestar 1 vinner över BMW M8 och Mustang