Dagens PS

En MG med V8 du aldrig hört talas om

MG XPower SV har en Ford-V8 under huven. (Foto: MG)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 05 jan. 2023Publicerad: 05 jan. 2023

Nu för tiden förknippas MG med billiga kinesiska elbilar vars uppgift varit att elektrifiera den stora massan. Så har emellertid inte alltid varit fallet, något som MG XPower SV är ett kvitto på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Modellen, med ett av bilvärldens osexigaste namn, tillverkades i två steg – nästan allt gjordes i italienska Modena men den sista delen av tillverkningen skedde i Longbridge, Storbritannien.

Delar av tillverkningen använde kolfiber, något som ställde till det rejält ur en produktionsteknisk synvinkel.

MG XPower SV

Modellen hade italienska och amerikanska gener. (Foto: MG)

Både amerikanska och italienska gener

MG XPower SV är baserad på Qvale Mangusta, en italiensk coupé/targa/cabriolet som tillverkades i 284 enheter.

Under huven på XPower SV återfanns antingen en 4,6-liters eller 5-liters Ford-V8 beroende på utförande. Den ordinarie modellen hade den mindre motorn med 324 hästkrafter och 410 newtonmeter.

Det möjliggjorde en 0-till-100-tid på 5,3 sekunder och en toppfart på 266 kilometer i timmen.

Det fanns även en kraftfullare SV-R-variant som hade den stora motorn som pumpar ut 390 hästkrafter och 510 newtonmeter.

ANNONS

100 kom man upp i på 4,9 sekunder och vidare till en toppfart på 282 kilometer i timmen.

MG XPower SV

MG XPower SV har delar från en rad olika märken. (Foto: MG)

ANNONS

Senaste nytt

MG XPower SV utvecklades med pris i fokus

En viktig del av utvecklingen var att hålla priset nere – modellen hade som mål att kosta under 100 000 brittiska pund – motsvarande 1,3 miljoner svenska kronor.

Instegsmodellen – SV – kostade från 822 000 kronor medan toppmodellen SV-R gick loss på strax över miljonen.

Flera av bilens delar kom direkt från dåtidens Fiat-modeller. Lyktorna fram är exempelvis tagna från en andra generationen Punto och baklyktorna är från en Fiat Coupé.

Bilens dörrhandtag är från Rover 75 och varje bil hade delar från sex olika bilmärken.

Totalt tillverkades 82 bilar varav en köptes av Rowan Atkinson, skådespelaren som spelade Mr. Bean.

ANNONS

 Läs även: Recension av MG ZS EV

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS