Dagens PS

Elektriska Porsche Macan är sportigaste elbilen

Porsche Macan EV
Porsche Macan EV är försenad till 2024. (Foto: Porsche)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 22 nov. 2022Publicerad: 21 nov. 2022

Porsche Macan EV ska dyka upp 2024 på Volkswagen-koncernens helt nya plattform – PPE. Informationen har tidigare varit knapphändig men nu har Porsche avslöjat lite tekniska data.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya elektriska suven är redan försenad på grund av mjukvaruproblematik. När den väl kommer till marknaden har emellertid det tyska märket slagit till på stort.

Modellen skulle egentligen ha lanserats under 2023.

Beprövat recept

Att Porsche vet hur man bygger elbilar är ingen hemlighet. Taycan, som redan har byggts i över 100 000 exemplar, är ett praktexempel på att ingenjörerna från Stuttgart vet hur man handskas med elektrifiering av sportiga bilar.

Porsche Macan EV har som målsättning att bli den sportigaste bilen i segmentet. Den ska uppnå det med dels en herrans massa prestanda – 603 hästkrafter och över 1 000 newtonmeter – och helt nya dämpare.

Bilen ska dessutom ha omkalibrerad styrning jämte ordinarie Macan och torque vectoring, allt för att maximera bilens atletiska färdigheter.

ANNONS

Senaste nytt

Macan har ett stort batteri

Macan EV kommer initialt att erbjudas med ett 100 kilowattimmarsbatteri. Ingen räckviddssiffra har angetts men det mest imponerande är snabbladdningsmöjligheterna.

ANNONS

Likt Taycan har Macan EV ett 800V-system och kommer att kunna laddas upp till en effekt på över 270 kilowatt.

PPE-plattformen – Premium Platform Electric – möjliggör även bakhjulsdrift.

I fallet Macan kommer det endast att användas i syfte att reducera förbrukning och öka räckvidden men frågan är vad framtiden kan erbjuda,

Macan EV kommer att premiera bakhjulen när det gäller kördynamik, något som bådar gott för dess målsättning att vara sportigast.

Leveranserna av Porsche Macan EV beräknas till 2024 och märket som har målsättning att 50 procent av sålda bilar ska vara elektriska till 2025 och 80 procent till 2030.

Läs även: Elektriska Porsche Macan är försenad
Läs även: Porsche storsatsar elektriskt – genom nya andelar  
Läs även: Recension av Porsche Taycan 4S Cross Turismo
Läs även: En Porsche Taycan med 20 000 mil
Podcast om bilar: ”Vi fick testa en bil som redan var slutsåld” 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS