Dagens PS

Elektriska Maxus T90EV lär bli en succé 

Maxus T90EV vid en väg
Maxus T90 EV lär sälja som smör. (Foto: Maxus)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 20 jan. 2023Publicerad: 20 jan. 2023

Marknaden för elektriska pickuper blir allt hetare hos våra grannar på andra sidan Atlanten. I Europa är verkligheten emellertid en annan och nu har det blivit dags för den första elektriska pickupen att göra sin debut – Maxus T90EV.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi har tidigare rapporterat om Maxus T90EV, då kallad eT90. Den bygger på en fossilbil som säljs bland annat som MG Extender och Suzuki Equator Next.

Maxus T90EV från sidan

Maxus T90EV är den första eldrivna pickisen för den europeiska marknaden. (Foto: Maxus)

Maxus T90EV ett väldigt smart drag

Marknaden för pickisar har störtdykt i Sverige med hänsyn till att skatten är så ofantligt hög. På bara några år har marknaden gått från cirka 10 000 bilar till strax över 2 000.

Maxus ser det som en möjlighet och väljer därför att lansera en elektrisk pickis.

Maxus T90EV är bakhjulsdriven, något som är vanligt för pickuper i USA men inte i Sverige. Det är något som kan avskräcka en del kunder på den här sidan Atlanten.

Elmotorn är emellertid placerad på bakaxeln, något som ökar trycket bak och därför även greppet.

Utseendemässigt ser T90EV ut som en gryta bestående av alla pickisar på marknaden, men är inte ful för det. Interiören är en funktionell historia med slittåliga ytor, något som höjer känslan av att det rör sig om ett verktyg.

ANNONS

Maxus T90EV är tänkt att vara en oerhört spartansk och funktionell skapelse och stoltserar således inte med lyx och flärd, precis som sig bör för en pickup.

Pickisen har 177 hästkrafter och 310 newtonmeter i vridmoment. Toppfarten är begränsad till 105 kilometer i timmen.

ANNONS

Senaste nytt

Praktiska kuriosa

Tjänstevikten på 2 375 kilogram, som är förvånansvärt låg, innebär en lastvikt på imponerande 925 kilogram och en dragvikt på 1 000 kilogram.

Räckvidden enligt WLTP är 334 kilometer medan det tar 45 minuter att ladda från 20 till 80 procent. Batteriet är på 88,5 kilowattimmar.

Maxus T90EV lär således sälja bra inte minst med hänsyn till att den fyller ett, hittills, helt tomt segment på den europeiska marknaden. Den stoltserar dessutom med godkänd räckvidd och goda lastmöjligheter.

Maxus T90EV kostar från 579 900 kronor exklusive moms medan de enda tillvalen är annan färg på lacken än vit samt en laddkabel och går att beställa redan nu.

Läs även: Provkörning av Rivian R1T

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS