Dagens PS

Elchocken: Dubbelt så dödligt för fotgängare

Se upp för de tysta elbilarna. Det är svårt att märka dem. (Foto: TT)
Se upp för de tysta elbilarna. Det är svårt att märka dem. (Foto: TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 juni 2024Publicerad: 05 juni 2024

Elbilar har en mörk baksida. En ny studie har kommit fram till att olycksstatistiken är alarmerande. Det är dubbelt så hög risk att bli påkörd i en olycka med en elbil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dubbelt så stor risk

Ja, du läste rätt.

Fotgängare löper dubbelt så hög risk att bli påkörda i en olycka med en el- eller hybridbil jämfört med en traditionell bensin- eller dieselbil.

Och i stadsmiljö, där det kryllar av folk, är risken tredubblad. Det är som att spela rysk roulette med elchocken.

Läs även: Försäkringschock: Fler bilar skrotas efter krock. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Chockerande resultat

Forskarna har grävt i statistiken, analyserat tusentals olyckor där fotgängare blivit offer för bilarnas framfart. Resultatet är chockerande: elbilar är inblandade i fler dödsolyckor per körd mil än deras fossila kusiner.

I studien, har forskarna tittat på statistik för omkring 96 000 olyckor i Storbritannien där fotgängare omkommit efter att ha blivit påkörda av en personbil, mellan 2013 och 2017.

ANNONS

Det är gammal data bakom denna studie. Elbilarna har kommit lång väg och ljud har lagts till merparten av dem. Men det är fortfarande vanskligt att höra en elbil runt ett hörn, så att vara på sin vakt är att rekommendera.

Men varför är det så här?

Är det för att elbilarna är tystare än en viskning och accelererar snabbare än en raket? Eller är det för att förarna är för självsäkra? Det är en fråga som forskarna ännu inte har ett tydligt svar på.

“En förklaring skulle kunna vara att elbilar är tystare och att de accelererar snabbare”, säger Anna Vadeby, seniorforskare på statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Men en sak är säker: elbilarna måste bli mer hörbara.

EU har redan infört krav på att de ska låta när de kör i låga hastigheter, men det räcker kanske inte. Kanske behöver vi en ljudmatta som varnar fotgängare för den elektriska faran?

Läs även: Se upp för gupp: Potthålens vecka. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS