Elektrifieringen av bilbranschen går snabbare än många väntat sig, något som reflekteras i hur mycket som spenderas på elbilsmarknaden varje år. Kumulativt uppgår nu elbilsförsäljningen till 10,4 biljoner kronor, eller 10 378 040 000 000 för att vara exakt.
2022 spenderades det drygt 4 biljoner kronor ($388 miljarder) på elbilar, en ökning på 53 procent jämfört med föregående år. Det rapporterar amerikanska Bloomberg.
Enorm potential
Det innebär att den totala försäljningen av elektrifierade bilar – elbilar och laddhybrider, rent historiskt uppgår till en bit över 10 biljoner svenska kronor.
Det må låta som mycket, men faktum är att den totala bilmarknaden är värd ungefär 26 biljoner kronor per år. Siffran som anges för elbilar – 10,4 biljoner – är kumulativ.
Under samma tid har alltså den totala bilförsäljningen uppgått till motsvarande 260 biljoner kronor.
Elbilsmarknaden växer snabbt
Med andra ord innebär det att aktörerna som är sena på elbilsbollen – däribland märken som Subaru och Toyota – kan gå miste om kopiösa mängder pengar.
Just japanska bilar är underrepresenterade i statistiken – under 2022 stod samtliga japanska märken tillsammans för mindre än 5 procent av elbilsmarknaden.
Det är trots att exempelvis Nissan var riktigt tidiga med elbilar för den stora massan med Leaf. Ju mer marknaden för elbilar ökar, desto viktigare blir det att ge sig in i elbilsdjungeln.
Det förutspås att elbilsförsäljningen i Kina under 2023 kommer att nå 30 procent, att jämföra med 5 procent under 2019.
Eftersom Kina är den största marknaden för elbilar i hela världen, är det oerhört viktigt för de lite segare bilmärkena att ge sig in i matchen.
Japanerna tar sig an den ökade elbilsförsäljningen på olika sätt – Honda har lanserat en ny elbilstrategi och Toyota har fått en ny vd som tror stenhårt på elbilar.
Med det sagt är Toyota fortsatt verksamma på marknader där elbilar är långt från normen och under 2022 förblev den japanska jätten världens största biltillverkare sett till volym.

Efterfrågan ökar
Elbilar börjar alltså nu ta betydelsefulla marknadsandelar. Även om fossilbilar fortfarande dominerar, går det inte längre att ignorera att elbilar kommer att vara enormt viktiga för biltillverkare i framtiden.
Endast 3 procent av världens 1,3 miljarder bilar kommer att gå på el vid slutet av 2023 men utvecklingen går snabbt framåt och segmentet kommer att vara livsviktigt för de som vill prestera på både den europeiska och kinesiska marknaden.
Läs även: Kina står för 60 procent av världens elbilar [Dagens PS]