Räckvidd är en het fråga rörande elbilar. Dagens elbilar kan komma mellan 95 och 830 kilometer på en laddning. Men redan 1911 fanns det en elbil – Detroit Electric – med hela 340 kilometers räckvidd.

ANNONS

13 000 bilar på 32 år

Det amerikanska företaget Anderson Electric Car Company tillverkade den helt elektriska modellen Detroit Electric mellan 1907 och 1939.

Totalt pumpades 13 000 bilar ut med både järn-nickelbatterier och blybatterier.

Den förstnämnda varianten, tillverkad mellan 1911 och 1916, lyckades under ett test komma 34 mil på en enda laddning.

Det är samma elektriska räckvidd som Nissan Leaf som var en av de första massproducerade moderna elbilarna.

Elbilar slog igenom i ett tidigt skede och var vanligt förekommande under en förhållandevis lång period.

ANNONS
ANNONS

Med hänsyn till fördelarna med fossila bränslen tog emellertid de över och elbilen slog aldrig riktigt igenom igen förrän nu.

Detroit ELECTRIC
Denna bil tillhörde Clara Ford, Henry Fords fru. (Foto: Henry Ford Museet)

Inte samma förutsättningar

Något som gynnade bilens imponerande räckvidd var den farligt låga toppfarten. Det kunde inte gå snabbare än ungefär 30 knyck och med sina 10 hästkrafter var det sakta mak som gällde för Detroit Electric.

På tiden det begav sig – tidigt 1900-tal – var det tveklöst nog för de behov som fanns. Med andra ord lämpade den sig för turer i stan och korta utflykter på landet. Idag hade den gjort sig fint som mopedbil.

Något som gynnade Detroit Electrics framgångar var bland annat de höga bränslepriserna under första världskriget.

När 20-talet gjorde intåg blev förbränningsmotorer billigare och smidigare, något som sedermera ledde till elbilarnas nedgång.

Detroit electric batterier
Batterierna var inte som dagens moderna litium-batterier. (Foto: Henry Ford Museet)

Svårfunnen samlarbil

Trots att hela 13 000 bilar tillverkades finns det inte överdrivet många kvar.

ANNONS
ANNONS

De finns att se på diverse museum runtom i världen – exempelvis på Henry Ford-museet i Detroit – och på Motor Museum of Western Australia i Australien finns en fullt fungerande variant från 1914. Vi såg en på Petersen Automotive Museum förra månaden.

För de som är popkulturellt lagda kan det vara kul att veta att Farmor Anka, Kalle Ankas farmor, körde en Detroit Electric.