Hur kan Tesla vara värt 37 gånger mer än Volvo Cars – trots att de säljer ungefär lika många bilar?
Det som kan höja Volvos värde är om elbilstillverkaren Polestar ingår i börsnoteringen.
– Om Polestar ingår kan man hävda en högre värdering då elbilsbolag värderas högre, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken Capital Markets till Dagens PS.

ANNONS

Spekulationerna om hur mycket Volvo Cars ska bli värt vid den kommande börsnoteringen är i full gång. Reuters gick förra veckan ut med en möjlig värdering på 20 miljarder dollar, motsvarande 172 miljarder kronor. Det har även spekulerats i en värdering på 16 miljarder och ändå upp till 30 miljarder dollar.   

– Det är väldigt svårt att veta vilken värdering som är rimlig då vi idag inte alls vet vad som ingår i IPO:n. Den största kortsiktiga utmaningen för Volvo Cars är att hantera halvledarbristen, någon brist på efterfrågan är det inte. På längre sikt är det övergången till elbilar utan att det blir för kostsamt, säger fordonsanlalytikern Hampus Engellau.

Volvo Concept Recharge visar hur Volvos framtida elbilar kan se ut. År 2025 ska varannan såld Volvo vara elektrisk Foto: Volvo Cars

Om spekulationerna på 20 miljarder dollar skulle visa sig ha bäring värderas Volvo Cars något högre än konkurrenterna BMW och Daimler, om vi tittar på P/E-tal, men inte i absoluta tal. Det som skulle kunna höja värdet ytterligare är om elbilstillverkaren Polestar ingår i noteringen. Volvo Cars äger i dag 49,5 procent av Polestar, resten ägs av Geely.

– Om Polestar ingår kan man hävda en högre värdering då elbilsbolag värderas högre. Volvo har valt att lägga mycket av elbilssatsningen i Polestar. Volvomärket är lite senare i elbilssvängen, det kan ha viss inverkan på värderingen, säger Hampus Engellau.

Förbleknar jämfört med Tesla

Jämför vi Volvo med Tesla bleknar värderingen. Vid en värdering på 20 miljarder dollar är Volvo värt bara 2,7 procent eller en 37:e del av vad Tesla är. Båda biltillverkarna kommer att tillverka närmare 800 000 bilar i år, så den ofattbara skillnaden i värdering är svår att greppa.

– Jag har lagt ner att kommentera Teslas värdering. Det går inte med ett fundamentalt angreppssätt värdera Tesla, det motsvarar inte ens antalet sålda elbilar i hela världen 2035. Värderingen av den befintliga bilindustrin påverkas av alla utmaningar och de stora omställningarna, både affärsmodeller och elektrifiering. Elbilsbolagen har kommit in på ett annat sätt när utgångspunkten varit endast elbilar och där framtiden finns, det gillar marknaden, säger Hampus Engellau.

ANNONS
ANNONS
Volvos och vd Håkan Samuelssons tuffaste utmaning på längre sikt är att ställa om till elbilar, utan att det blir för dyrbart. Foto: Volvo Cars

Volvo Cars gör nu tappra försök att komma i kapp Tesla och vd Håkan Samuelsson har lovat att varannan tillverkad bil år 2025 ska vara helt elektrisk. I dag är det bara några få procent av bilarna som är helt elektriska. På drygt tre år måste hela Volvo ändra inriktning.

– Det är en väldigt stor utmaning att klara om varannan bil ska vara helt elektrisk till 2025. Det är en väldigt kort period för att elektrifiera hela modellprogrammet, säger Hampus Engellau.

C40 Recharge Metallic
Volvo C40 är Volvos senaste elbil. Foto: Volvo Cars