Dagens PS

Vägrade elbilar - här gör Subaru helt om

Subaru Solterra är märkets första elbil, tidigare har det inte ens funnits en laddhybrid. Foto: Subaru
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 11 nov. 2021

Under många år dissade Subaru elektriska bilar – men har nu tvingats göra helt om.
Här är de första bilderna på märkets nya elbil Solterra.
Den nya modellen är en tvilling till Toyota Bz4X.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Subaru är bland de allra sista bilmärkena att hoppa på elektrifieringståget. In i det längsta har Subaru hårdnackat vägrat att komma med laddbara modeller. Det har inte ens funnits en laddhybrid, det har varit bensin- och dieselmotorer som gällt för det japanska märket.

Subaru Solterra är en bil i samma storleksklass som Volkswagen ID.4. Foto: Subaru

Så sent som 2020 sa Subarus vd att efterfrågan på elbilar är för dålig och att den enda elbil som säljer bra är Tesla. Då var planen att komma med en elbil år 2025. Men inget bilmärke tycks längre kunna stå utanför elbilsvågen.

Betyder sol och jord

Och nu kommer äntligen Subarus allra första elbil. Nya Subaru Solterra är en mellanstor SUV. Namnet är en kombination av de latinska orden för sol och jord, ganska passande för en elbil.

Subaru Solterra är intill förväxling lik nya Toyota BZ4X. Det är ingen slump, bilarna byggs i samma fabrik. Foto: Subaru

Bilen är ett samarbete med Toyota och nya Solterra är rena tvillingen till nya Toyota Bz4X som visades för ett par veckor sedan. Ja, det är inte mycket mer än emblemen som skiljer faktiskt. Den främre stötfångaren är annorlunda, och baklyktorna skapar en viss skillnad mot Toyotas version.

Öppen layout i kupén

ANNONS

Interiören i bilen är också mycket lik den i Toyota Bz4X. Den har samma stora uppsättning skärmar och öppna layout i kupén. Ratten skiljer sig något och har förstås ett Subaru-emblem i mitten.

En riktig Subaru ska väl ha fyrhjulsdrift? Nya Solterra går att få med framhjulsdrift, fyrhjulsdrift är tillval. Foto: Subaru

Båda bilarna byggs på en plattform som kallas e-TNGA och måtten är samma: 4,7 meter lång och 1,86 meter bred. Subaru går för ovanlighetens skull att få med tvåhjulsdrift. Då får bilen framhjulsdrift med en elmotor på 204 hästkrafter. Men en Subaru ska vara fyrhjulsdriven och då stiger effekten till 218 hästkrafter.

Subaru talar om en räckvidd på 53 mil med framhjulsdrift och 46 mil med drivning på alla fyra. Det är oklart om siffrorna gäller för WLTP-normen. Subaru Solterra ska lanseras i hela världen och kommer i mitten av nästa år.

Även interiören liknar Toyota, men ratten är helt unik för Subaru Solterra. Foto: Subaru

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS