Statskassan drar in grova pengar i skatter på fossila bilbränslen, nu kommer förslag på en skatt även på miljövänliga elbilar.

ANNONS

”Skatteintäkterna krymper i takt med att elbilarna kommer. Då måste politikerna dra in pengar på något annat sätt”, säger Anders Roth, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, till Svenska Dagbladet.

Han är medförfattare till en rapport om vägskatt för personbilar. Den är finansierad av statliga Energimyndigheten och i rapporten för utredarna fram idén att en skatt per kilometer införs på elbilar.

En sådan skatt, så kallad kilometerskatt, skulle antagligen vara högre i storstäderna än i glesbygd.

Vägskatten skulle enligt utredarna delvis täcka upp för bortfallet när bensin- och dieselbilar minskar och samtidigt betala för vägslitage och trängsel.

Enligt IVL håvade staten in 41 miljarder kronor i skatter 2018 på personbilar, skriver SvD som uppger att mer än hälften av dagens skatter på bilar går direkt in i statskassan.

Trafikverkets forskare sågar kilometerskatt

Men det där med kilometerskatt är inget bra förslag, anser Jonas Eliasson, trafikforskare och måldirektör på Trafikverket.

Han förordar en fortsatt straffskatt på bensin och diesel, eftersom syftet med dessa skatter är att komma åt utsläppen.

Dessutom skulle den tekniska investering som krävs i elbilar vid en kilometerskatt bli alldeles för kostsam, säger han och påpekar att när det gäller trängsel finns redan en trängselskatt för bilar.

ANNONS
ANNONS

Dagens PS berättade i går att bensinpriset nu är snubblande nära 18 kronor litern, samtidigt som dieselpriserna skenar i väg.

Men trots skyhöga bränslepriser tycks svenska bilister inte köra mindre bil, vilket bland annat är tanken med höga priser på macken.

Läs mer här: Nytt rekordpris för bensin: ”Kan bli kompensation” [Dagens PS]