Dagens PS

Elbilspriserna upp i Europa – ökat en tredjedel på tio år

Europa
(Foto: TT)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 23 aug. 2021Publicerad: 23 aug. 2021

Priserna på elbilar har stigit kraftigt i Europa det senaste årtiondet. I Kina har utvecklingen gått åt ett helt annat håll, enligt en rapport från Jato Dynamics.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Elbilspriserna har ökat med 28 procent i Europa under det senaste årtiondet. Under samma period har priserna minskat med nära hälften i Kina.

2011 kostade en genomsnittlig ny elbil i Kina 430 000 kronor, idag har priset sjunkit med hela 47 procent till 227 000 kronor i snitt. I Europa är utvecklingen den motsatt, där har priserna ökat med nära en tredjedel från 342 000 kronor till 438 000 kronor i genomsnitt. Tittar man på USA har priserna gått upp med hela 38 procent.

Fortsatt dyrare

I de flesta europeiska länderna är elbilen fortfarande dyrare än elbilen att köpa. Det är bara i Norge som det ser annorlunda ut, där kostar en elbil i genomsnitt 87 000 kronor mindre än en fossildriven bil i samma klass.

Jato Dynamics menar att Kinas fallande priser kommer sig av att landet försöker etablera sig som marknadsledande inom elbilsindustrin, skriver Teknikens värld.

På grund av det kan Kina fasa ut samhälleliga incitament, samtidigt som europeiska tillverkare är beroende av den statliga uppbackningen. Kina fokuserar också mer på billiga elbilsmodeller inom stadsbilssegmentet.

Stora skillnader

Sett till minimikostnaden för en elbil skiljer det hela 121 000 kronor mellan den billigaste modellen i Kina, 38 000 kronor, och den billigaste modellen i Europa, 159 000 kronor.

ANNONS

Framför allt Tesla och Volkswagen har lyckats sänka produktionskostnaderna och därmed ökat lönsamheten.

– Regeringar och tillverkare har gjort stora framsteg i att expandera elbilsmarknaden över det senaste årtiondet. Industrin är dock under fortsatt press när den försöker anpassa sig till regelverket kring hållbarhetsmål och ett skiftande marknadsfokus, säger Jato Dynamics vd David Krajicek och fortsätter:

– Elbilsincitamenten har stöttat tillverkare i väst som försöker att bredda sitt utbud för att möta kundernas ökande efterfrågan. Nyckelspelarna i industrin måste dock se över prisgapet mellan elbilar och fossilbilar om de ska kunna konkurrera med sina motsvarigheter i Kina i framtiden.

Läs mer: Akutstopp på fartsyndarnas skräck – kan vara olaglig

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS