Northvolts Skellefteåfabrik inte tillräcklig. ”Det kommer inte räcka, det behövs mer.”

Det säger Bo Normark, som sitter i styrelsen för Europeiska batterialliansen, EBA, till Ekot i Sveriges Radio.

Ska europeiska bilföretag klara sin existens på lång sikt krävs det fler satsningar på batterifabriker i Europa än den som Northvolt tänker bygga i Skellefteå och som väntas generera närmare 10.000 jobb.

ANNONS
ANNONS

I dag står Asien för 80 procent av batteriproduktionen, framgår det, och de få batterifabriker som finns i Europa ägs enligt SR-inslaget av asiatiska företag.

EBA har samtidigt EU-kommissionens uppdrag att se till att fler europeiska batterifabriker anläggs. Den som Northvolt nu fått klartecken till tas emot med öppna armar då det enligt uppgift råder stor brist på batterier i bilbranschen.

”För två år sedan var det egentligen bara Northvolt som trodde på storskalig produktion i Europa. De europeiska biltillverkarna har i dag helt svängt om och känner att batterier är en central del i deras strategi”, säger Bo Normark till Ekot och förklarar att det 2025 behövs 10-15 fabriker i samma storlek som den Northvolt ska byggstarta i Skellefteå.