Dagens PS

Tesla Model 3 får stor uppdatering 

Tesla Model 3
Tesla Model 3 klarar sig inte bra genom besiktningen. (Foto: Tesla)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 01 sep. 2023Publicerad: 01 sep. 2023

Tesla Model 3 är en av marknadens mest populära och prisvärda elbilar. Nu har den fått ett ansiktslyft med ett nytt yttre och uppdaterad teknik. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tesla Model 3 är ganska gammal vid det här laget. Produktionen drog nämligen igång redan för sex år sedan, under sommaren 2017. 

Det är således på tiden att modellen får en rejäl uppdatering, och enligt Tesla är över 50 procent av komponenterna i bilen nya. 

Strömlinjeformad front 

Den mest uppenbara skillnaden jämfört med gamla Tesla Model 3 är den uppdaterade fronten, som ska bidra till betydligt lägre luftmotstånd och vindljud. 

Framlyktorna har uppdaterats med en mer slimmad profil, och stötfångaren har fått en vassare och mer strömlinjeformad design utan dimljus. 

Baklyktorna är också nya, med en nättare, C-formad design. I övrigt är bilen på det stora hela oförändrad exteriört. 

Tesla Model 3
Bak är den största nyheten de C-formade baklyktorna. (Foto: Tesla)
ANNONS

Senaste nytt

Bättre räckvidd och raffinemang 

ANNONS

De designmässiga uppdateringarna ska enligt Tesla bidra till förbättrad effektivitet, genom att sänka luftmotståndet från ett cd-värde på 0,23 till 0,219. 

Detta ska ge en positiv utdelning på räckvidden med mellan 5 och 8 procent, vilket också hjälps av nya, aerodynamiskt optimerade fälgar. 

Den förbättrade aerodynamiken ska även bidra till en mer raffinerad åkupplevelse genom minskat vindljud. 

Raffinemanget hjälps också av att bilen nu är utrustad med isolerglas runt om, samt att bussningarna i fjädringen och dörrtätningarna har optimerats. 

Samma laddhastighet, längre räckvidd 

I dagsläget finns det två versioner av nya Model 3 att välja mellan. 

Den ena är den bakhjulsdrivna basmodellen, med en 0-100-tid på 6,1 sekunder, och den andra är den fyrhjulsdrivna Long Range-versionen, med en 0-100-tid på 4,4 sekunder. 

Standardbilen kommer 55,4 mil på en laddning, medan Long Range-varianten kommer hela 67,8 mil. 

ANNONS

Laddhastigheterna är oförändrade från tidigare, och ligger på 170 respektive 250 kW för de två modellerna. 

Tesla Model 3
Invändigt har spakarna bakom ratten tagits bort. (Foto: Tesla)

Brist på spakar invändigt 

Även interiört verkar fokus ha legat på att skala av och förenkla. 

Den 15,4 tum stora touchskärmen är nu ljusstarkare och mer responsiv än tidigare, och precis som i storasyskonet Model S Plaid har man tagit bort spakarna bakom ratten. 

Bilens blinkers sköts nu i stället med knappar på den omdesignade ratten, medan växelväljaren nu hittas på touchskärmen. 

I framsätet finns det nu bland annat två trådlösa mobilladdare, och i baksätet har man monterat en touchskärm på 8 tum som bland annat styr klimatanläggningen. 

Tesla säger också att interiörkvalitén har blivit bättre, och man har exempelvis börjat använda äkta aluminium på mittkonsolen istället för plast. 

ANNONS

Går redan att beställa 

Nya Tesla Model 3 går redan att beställa i Sverige från märkets hemsida, med förväntad leverans innan årets slut. 

Prismässigt kostar den bakhjulsdrivna basmodellen 509 990 kronor, medan den fyrhjulsdrivna Long Range-modellen går loss på 599 990 kronor. 

Relaterade artiklar:

Din MG kan inte laddas hos Tesla – förrän nu

Tesla gör laddningen gratis – för alla elbilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS