Renault är i färd med att knoppa av sina elfordon och uppges nu ha tagit sikte på en börsintroduktion i Paris 2023.

ANNONS

Franska Renault hoppas enligt en anonym källa att ta den fristående elfordonsenheten till Parisbörsen någon gång under nästa år till en värdering på 10 miljarder dollar, motsvarande cirka 111 miljarder kronor.

Det rapporterar Bloomberg.

Avknoppade Volvo Cars elbilstillverkare Polestar hade som en jämförelse ett börsvärde på över 300 miljarder kronor i debuten på New York-börsen på midsommarafton i år sedan aktien fått en rivstart och stängde första handelsdagen på Wall Street till kursen 13 dollar.

Polestars börsnotering skedde genom en Spac-affär som kostade bolaget motsvarande 4 miljarder kronor.

Efter solsken kom regn och Polestar-aktien har i år haft det tufft i det kärva börsklimatet och fallit som en sten.

Renaults vd ger mer information på torsdag

När det gäller Renault kommer bossen Luca de Meo enligt Bloombergs källa informera investerare närmare om börsplanerna med fordonsenheten på torsdag nästa vecka.

ANNONS
ANNONS

Renaults avknoppning av sin elfordonsenhet, som går under namnet Ampere, uppges ha varit kärnan i de samtal som förs med Renaults japanska partner Nissan.

Nissan kan enligt Bloomberg investera 500 miljoner dollar till 750 miljoner dollar i Ampere inom ramen för biljättarnas allians.

Det skulle ge Nissan en ägarandel på cirka 15 procent i Ampere, samtidigt cirkulerar uppgifter om att Renault kan sänka sin 43-procentiga andel i Ampere till 15 procent ”för att balansera alliansen”.

Tveksamt om värderingen kan bli så hög

Med en värdering på 10 miljarder dollar för Ampere vid börsintroduktionen skulle Renault egen värdering överträffas.

Renault är i dag värderad till 9 miljarder euro och bedömare menar att företaget kan få svårt att förverkliga ambitionen att få ett högre börsvärde för sina avknoppade elbilar.

Renaults vd ska även förmedla mer detaljerad information nästa vecka kring planerna på att knoppa av bolagets äldre verksamhet för bilar med vanliga förbränningsmotorer, en enhet som kallas Horse.

Kinesiska Volvo Cars-ägaren kliver in?

Där kan Renault, enligt två personer med insyn i processen, komma att tillkännage ett avtal om att Volvo Cars-ägaren i Kina, Zhejiang Geely Holding Group, blir hälftenägare i Horse (50 procent) i väntan på ytterligare investeringar från andra aktörer.

ANNONS
ANNONS

Renaults två olika fordonsenheter, Ampere och Horse, ska sysselsätta 10 000 personer vardera, framgår det.

Ampere ska ha sin bas i Frankrike medan Horse ska ha sitt säte utanför landet, enligt uppgift.

Den franska regeringen äger 15 procent i Renault och ska enligt Bloomberg vara informerad om planerna.

Läs även: Volvo Cars lånar ut miljarder till Polestar [Dagens PS]