BMW har tagit fram en ny sorts batteripack som gör räckvidden 30 procent längre än tidigare. Samtidigt kräver batterierna mindre kobolt.

ANNONS

Lönsamheten för att sälja elbilar har inte varit lika stor som i bensinbilsklassen, eftersom materialen och teknikerna än så länge är dyra.

Men nu menar BMW:s vd Oliver Zipse att man hittat ett sätt som gör bilarna i de så kallade ”neue klasse”-modellerna ungefär lika lönsamma som bilar med riktigt bra förbränningsmotor. Det skriver sajten Autonews.

BMW har ändrat lite i batteriernas kemi så att man behöver mindre av konfliktmineralet kobolt i battericellerna. Dessutom har man efterliknat Teslas form på cellerna och valt cylinderformade batterier. Den nya drivlinan kallas Gen 6 och ger fler mil i räckvidd.

BMW:s koncept inte nytt

”Det är inte helt nytt; flera andra har jobbat på liknande cellformat med tjockare cylindriska celler. Integrationen i drivlinan gör också att fler celler får plats, och då ökar ju körsträckan”, kommenterar Daniel Brandell, professor i materialkemi vid Uppsala universitet.

BMW:s vd Oliver Zipse säger till Bloomberg att det rör sig om en kostnadsminskning för företaget på 30 procent. Detta gör batteritekniken inte bara effektivare, utan också mer lönsam. Bolaget siktar på att enbart tillverka elbilar år 2030.

ANNONS
ANNONS

Läs också:

Tvärnit för begagnade elbilar [Dagens PS]