Dagens PS

De 5 laddhybrider som tar dig längst på en laddning

laddhybrider
(Foto: Daimler)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 14 aug. 2021

De 5 laddhybrider som tar dig längst på en laddning hittar du här. Modeller som är bäst i klassen och går ljudlöst fram flest kilometer innan det fossila sätts i gång.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hur långt kommer dagens laddhybrider på en laddning egentligen? Det finns fler och fler laddbara bilar att välja mellan. Laddhybriderna har kommit längst och finns från stort till smått.

I den här listan finns de fem bästa laddhybriderna i klassen som gör att du kan pendla till jobbet på eldriften och samtidigt har lastutrymmet för att kunna ta dig till sommarstugan, skidbacken eller ut på kontinenten. Nu fokuserar vi på eldriften, hur långt kommer den bästa i klassen?

Hyundai Tucson – 62 kilometer

Hyundai

Här syns en rejäl uppryckning och gör att Hyundai blir mer och mer trovärdig som bilmärke. De har stoppat in fin teknik, bland annat ventilerade säten och kamera för döda vinkeln. (Foto: TT)

Snabbfakta: Hyundai Tucson PHEV
Pris: från 414 900 kronor
Drivlina: 1,6-liters bensinmotor + elmotor
Batterikapacitet: 13,8 kilowattimmar
Räckvidd på el: upp till 62 kilometer
Officiell förbrukning blandad körning: 0,14 l/mil
Förbrukning under test: 0,49 l/mil

Skoda Octavia iV – 64 kilometer

Smarta lösningar

Skoda har lyckats med sin Octavia iV i laddhybridutförande. VW-tekniken gör sig påmind och tjeckerna har förädlat den på bästa sätt – nästan så den är mest attraktiv i koncernen när det gäller den här klassen. Stora utrymmen och smarta lösningar. (Foto: TT)

Snabbfakta: Skoda Octavia iv Combi
Pris: från 414 900 kronor
Drivlina: 4-cylindrig bensinmotor + elmotor
Batterikapacitet: 13 kilowattimmar
Räckvidd på el: upp till 64 kilometer
Officiell förbrukning blandad körning: 0,12 l/mil
Förbrukning under test: 0,11 l/mil

ANNONS

Läs vår test här.

 

Toyota Rav4 PHEV – 75 kilometer

Rav4

Laddhybriden Rav4 PHEV har räddat Toyota från ett fiasko i segmentet. Nu har biltillverkaren äntligen fått till det. Imponerande räckvidd, speciellt i prisklassen. (Foto: TT)

Snabbfakta: Toyota Rav4 Plug in Hybrid
Pris: från 499 900 kronor
Drivlina: 2,5-liters bensinmotor + två elmotorer
Batterikapacitet: 18,1 kilowattimmar
Officiell räckvidd: 75 kilometer (WLTP)
Officiell förbrukning: 0,1 l/mil
Förbrukning vid test: 0,17 l/mil

BMW X5 Xdrive 45e – 83 kilometer

laddhybrider

X5 Xdrive 45e från BMW är Bayern i en kaross, riktigt stark och härlig komfort. Har du inte monsterlångt till jobbet klarar du pendlingen galant på el. En stor suv med superlåg förbrukning. BMW:n är en miljöbil av klass till dess att batteriet är uraddat, då mullrar sexan på fossilt bränsle i gång. (Foto: TT)

Snabbfakta: BMW X5 Xdrive 45e
Pris: från 803 700 kronor
Drivlina: 6-cylindrig bensinmotor + elmaskin
Batterikapacitet: 24 kilowattimmar
Räckvidd på el: upp till 87 kilometer
Officiell förbrukning blandad körning: 0,12-0,19 l/mil
Förbrukning under test: 0,26 l/mil

ANNONS

Läs vår test här.

 

Mercedes GLE 350 de – 99 kilometer

diesel-laddhybrid

Här är den enda diesel-laddhybriden, men så går den också längst på en laddning. Snubblar in på tio mil så när som på 1 000 meter. En stor suv och diesel kanske inte osar miljövänligt, men den långa sträckan på el och en fyra på diesel gör att den är bra för plånboken och är mer effektiv än sin tyska konkurrent. (Foto: Daimler)

Snabbfakta: Mercedes GLE 350 de
Pris: från 743 000 kronor
Drivlina: 4-cylindrig dieselmotor + elmotor
Batterikapacitet: 31,2 kilowattimmar
Räckvidd på el: upp till 99 kilometer
Officiell förbrukning blandad körning: 0,11-0,07 l/mil
Förbrukning under test: 0,64 l/mil

Läs vår test här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS