Bensinen blir allt dyrare i Sverige, men det beror inte i första hand på införandet av E10 i stället för 95 oktan.

ANNONS

I söndags ställdes den 95 oktaniga bensinen om från fem till tio procent etanol i blandningen. Samtidigt bytte drivmedlet namn till E10. Trots att etanol är dyrare har det inte någon större påverkan på ökningen av bensinpriset.

”Etanol är dyrare, men det är fortfarande 90 procent bensin i bränslet. Om råoljepriset flyttar sig någon dollar hit eller dit har det större påverkan än att bensinen innehåller lite mer etanol”, säger Johan Andersson, vd för Drivkraft Sverige till Vi Bilägare.

Lägre energi

Att E10 har 1,8 procent lägre energiinnehåll än föregångaren E5 (95 oktan), något som kan medföra ökad bränsleåtgång än tidigare. Cirka 60 procent av bensinpriset är skatt och moms. E10 har lägre beskattning än E5, vilket kan göra att det är billigare att tanka E10.

Bensinpriset har ökat i och med att semestern gör att efterfrågan går upp i och med att bilresandet ökar. Riktpriset för 95-oktanig bensin på obemannade stationer är uppe i 16,74 kronor per liter. Det är lägre än rekordpriserna 2019, men betydligt lägre än förra sommaren, då var priset nere i ungefär tolv kronor per liter.

Efterfrågan låg

Förra sommaren var efterfrågan på olja riktigt låg på grund av alla nedstängda samhällen världen runt. Då kostade ett fat 41 dollar. Nu när världen öppnat igen rusar både efterfrågan och pris, idag kostar ett fat cirka 73 dollar. Det är en ökning med cirka 78 procent.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Här är bilarna som klarar E10