Dagens PS

Lista: Här är bilarna som klarar E10 – kan bli dyrt

E10
1 augusti kommer E10, det nya drivmedlet. (Foto: TT)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 01 aug. 2021Publicerad: 01 aug. 2021

Den första augusti införs det nya bränslet E10, vi listar de bilar som kan köra på bränslet – som dock kan bli en dyr historia för bilägarna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

E10 är drivmedlet som ersätter 95-oktanig bensin med fem procent etanol. Den nya innehåller tio procent etanol.

Regeringskrav

I ett led att minska koldioxidutsläppen har regeringen ställt kravet på bensinbolagen att blanda i mer förnybara produkter i drivmedlet. Därför kommer ändringen nu.

De flesta bilägare kommer inte att få några problem med övergången. Det handlar om 130 000 bilar, eller sex procent av marknaden, som inte klarar av att köra på det nya bränslet E10. Därmed är de inte heller godkända för det. Övriga 3,1 miljoner bilar klarar galant att ta sig fram med mer etanol i bensinen, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Dyrare att köra

Det kan bli dyrare att både köra fordonen med mer etanol i tanken och det kan också bli dyrare för varje liter drivmedel.

Dels kommer förbrukningen att öka, eftersom etanol innehåller mindre energi, 1,8 procent, jämfört med den fossila bensinen. Dessutom är etanol dyrare än bensin, vilket även det kan komma att pressa upp priserna.

Kan förstöras

Vad gäller de bilar som, sex procent, som inte är godkända och därmed avråds från att tanka det nya bränslet, kan etanol skada bilens motor. Framför allt gäller det slangar och packningar som kan skadas.

ANNONS

De bilar som inte kan köras på E10 hänvisas i stället till 98-oktan, som fortfarande enbart innehåller fem procent etanol.

De flesta av dessa bilar är mer än 20 år gamla men det finns också bilar som är 13–15 år gamla som inte ska köras på E10. Dessa bilägare hänvisas till en bensin med fem procent etanol, E5, som i de flesta fall kommer att vara samma bränsle som dagens 98-oktaniga bensin. E5 är fullt blandbart med E10 i alla proportioner.

Läs mer: Sverige vill göra bensin av CO2 och vatten

Bil Swedens lista

Här är listan på de bilar som kan köra på det nya drivmedlet, övriga hänvisas till 98-oktan.

Alfa Romeo

Alla från och med 2011 samt Giulietta (2010–), Mito, 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3,2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V).

Audi

Alla utom tidiga direktinsprutade motorer: A2 1.6 FSI 2003–2005, A3 1.6 FSI 2004, A3 2.0 FSI 2004, A4 2.0 FSI 2003–2004 samt A4 2001–2008 när fabriksmonterad bränslevärmare används.

ANNONS
BMW

Alla.

Chevrolet

Spark, Cruze, Orlando, Captiva och Epica.

Chrysler

300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR, JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS, RG).

Citroën

Alla från och med 2000.

Dacia
ANNONS

Alla.

Daewoo

Alla från och med modellår 2006 som uppfyller Euro 4 eller senare: Aveo, Matiz, Nubira, Lacetti, Tacuma, Lezzo.

Dodge

Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ).

Fiat

Alla från och med modellår 2000 som uppfyller Euro 3 eller senare utom Barchetta (1.8 16V), Bravo/Brava (1.6 16V), Doblò (1.6 16V), Marea (1.6 16V, 2,0 20V), Multipla (1.6 16V), Palio (1.6 16V), Punto (1.8 16V), Stilo (1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V).

Ford

Alla tillverkade för Europa från och med 1992 utom Mondeo 1,8 SCI 2003–2007.

ANNONS
Honda

Alla med elektronisk insprutning (PGM-FI).

Hyundai

Alla.

Jaguar

Alla från och med modellår 1992.

Jeep

Cherokee (KJ, XJ, KL), Commando (WH), Compass (PK, MX), Grand Cherokee (WH, WJ, WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK).

Kia
ANNONS

Alla.

Lancia

Alla från och med modellår 2000 som uppfyller Euro 3 eller senare utom Lybra (1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V) och Thesis (2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V).

Land Rover

Alla från och med årsmodell 1996.

Lexus

Alla tillverkade för Europa från och med 1998 utom IS250 L V6 (tillverkade aug. 2005–sep. 2007), GS300 3.0 L V6 (jan. 2005–sep. 2007), LS460 4.6L V8 (aug. 2006–sep. 2007).

Mazda

Alla lanserade från och med 2002.

ANNONS
Mercedes

Alla utom C 200 CGI (W203) och CLK 200 CGI (C209) av modellår 2002–2005 samt modeller med förgasare eller utan reglerad katalysator.

Mini

Alla från och med 2000.

Mitsubishi

Alla utom GDI-motorer tillverkade tidigare än modellår 2007.

Nissan

Alla från och med 2000.

Opel
ANNONS

Alla utom Vectra, Signum och Zafira med direktinsprutad 2,2-liters motor.

Peugeot

Alla från och med 2000.

Porsche

Alla från och med modellår 1998 samt Boxster från och med modellår 1997 utom Carrera GT (2003–2006).

Renault

Alla lanserade från och med 1997 utom Renault 19, Megane 1 (2.0 F5R), Laguna 2 (2.0 F5R) samt följande bilar tillverkade 2000–2002: Laguna 2 (2.0 F4R), Espace 4 (2.0 F4R), Vel Satis (2.0 F4R), Avantime (2.0 F4R).

Saab

Alla från och med modellår 1979.

ANNONS
Seat

Alla utom Toledo 2.0 FSI (tillverkade sep. 2004–nov. 2005), Leon 2.0 FSI (juli 2005–nov. 2005) och Altea 2.0 FSI (maj 2004–nov. 2005).

Skoda

Alla utom Felicia 1,3 (40 kW, 50 kW).

Smart

Alla.

Subaru

Alla från och med 1991.

Suzuki
ANNONS

Alla som fortfarande tillverkas. Övriga hänvisas till instruktionsboken.

Toyota

Alla från och med 1998 utom Avensis 2.0 VVT-i (tillverkade juli 2000–okt. 2008) och Avensis 2.4 VVT-i (juni 2003–okt. 2008).

Volkswagen

Alla utom tidiga direktinsprutade motorer: Lupo 1.4 (2001–2004), Polo 1.4 (2002–2006), Golf IV 1.6 (2002–2004), Golf IV Variant 1.6 (2002–2006), Bora 1.6 (2002–2005), Golf V 1.4 (2004–2005), Golf V 1.6 (2004), Golf V 2.0 (2004), Touran 1.6 (2003–2004) och Touran 2.0 (2004).

Volvo

Alla lanserade från och med 1976 utom S/V40 1.8 GDI (1995–2001).

Källa: Bil Sweden och listan uppdateras kontinuerligt.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]