Ola Källenius, vd på Daimler, har långtgående planer på att modernisera den tyska fordonstillverkaren. En del av arbetet riktas redan nu mot att göra bolagets Geländewagen elektrisk. 

Ola Källenius har under sin karriärsbana inom Daimler drivit på bolagets moderniserings och elektrifieringsprocess. Inte minst i sin tidigare roll som chef för fordonskoncernens forsknings- och utvecklingsavdelningen.

Nu vill Ola Källenius se till att minst hälften av alla Mercedesbilar är laddbara innan 2030, rapporterar Di.

”Framtiden är elektrisk och digital. Vi har ett klart mål om koldioxidneutral mobilitet”, säger han.

Daimlers omställningsarbete slutar inte där. Mercedes ska nämligen också uppgradera deras mindre klimateffektiva modeller.

”Till och med den ikoniska Geländewagen har vi beslutat oss för att göra elektrisk. Den kommer att lanseras om ungefär tre år”, fortsätter Ola Källenius

ANNONS
ANNONS

Samarbete med konkurrenterna

Daimlers satsning på elbilar kommer dock inte att ske direkt.

Istället menar Ola Källenius att laddhybrider kommer att spela en viktig roll under de nästkommande tio åren.

För att säkerställa utvecklingen av laddhybrider kommer Daimler att samarbeta med Geely – som också är huvudägare i bolaget.

Samarbetet kretsar runt utvecklingen av förbränningsmotorer och kan enligt Di landa i att Geely, Volvo och Mercedes körs med samma motorer.

”Industriellt gäller det att maximera skalfördelarna. Geely och Volvo är naturliga som partners,” menar Ola Källenius.

Skaver redan i samarbetet

Dagens PS rapporterade förra veckan om Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars, utspel om ett bensins- och dieselsbilsförbud.

ANNONS
ANNONS

Där menar Volvochefen att marknaden måste ställa om snabbare och att subventioner för elbilar inte kommer att räcka för att nå de globala klimatmålen.

Ola Källenius har dock en annan syn på hur skiftet till elbilar ska gå till.

”Det har aldrig varit den bästa strategin att diktera för ingenjörerna vilken som är den bästa tekniska vägen för att nå dit”, menar han.

Läs mer: Geelybossen tvingar Volvo Cars vd att samarbeta med värsta konkurrenten