Dagens PS

Då står elbilar för 80 procent av svenska nyregistreringar

omslagsbild elbil laddar sverige 2035
Foto: Marcus Berggren
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 18 juli 2022Publicerad: 18 juli 2022

År 2035 kommer över fyra femtedelar av alla nya bilar som säljs i Sverige att vara eldrivna. Åtminstone om man ska tro jämförelsesiten confused.com, som har studerat frågan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Genom att analysera data från Europeiska miljöbyrån och Eurostat har man undersökt vilka länder som kommer att ha den högsta andelen elbilar i sina nybilsregistreringar år 2035.

The Usual Suspects fortsätter att dominera

På delad första plats kommer Nederländerna och Norge. För närvarande är vår granne i väst ensam om att majoriteten av nybilsregistreringarna redan utgörs av elbilar.

Både holländarna och norrmännen spås landa på en elbilsandel på hisnande 99,9 procent, vilket i praktiken betyder att alla bilar utom någon enstaka superbil kommer att gå på el.

Sverige väntas kliva fram ordentligt på elbilsfronten

Sverige, som redan med 2020 års siffror ligger på tredjeplats efter ovan nämnda länder, ska gå från 9,7 procent till att 80,4 procent av nyregistreringarna består av elbilar i framtiden.

Därefter följer Danmark, Portugal, Tyskland och Luxemburg, som alla väntas landa runt 50 procent, det vill säga i den sits som Norge redan befinner sig i.

Hur ska elbilarna öka med över 800 procent?

ANNONS

För att svenskarna på allvar ska frälsas av elektrisk bilism måste ett och annat ändras från hur det ser ut i dag.

Ett alternativ är att gå i Norges fotspår, och helt enkelt göra elbilsköp så ekonomiskt förmånligt att man måste vara en vaskare i klass med Fredrik Reinfeldt för att ändå köpa en fossilbil.

Eftersom Sverige inte sitter på en oljeskatt värd ett antal års bruttonationalprodukt är det visserligen inte givet att man kan få till stånd godisregn av sådant slag.

I själva verket lär det landa i en kombination av teknologiska framsteg på batterisidan och enorma investeringar i infrastruktur. För till skillnad från i Nederländerna måste vi i Sverige dra ur laddkabeln innan vi kan ta oss till andra sidan av landet.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS