En ”bra magkänsla” för kundernas önskemål ligger bakom den svenska lyxbilstillverkarens framgång, förklarar Christian von Koenigsegg.

ANNONS

I ett stort reportage i Affärsvärlden berättar Christian von Koenigsegg om varför företaget växer så det sprakar och att det aldrig fanns en tanke i begynnelsen att göra samma typ av bilar som Ferrari eller Porsche.

”Det var ju inte att försöka göra en Ferrari-kopia eller Porsche eller någonting, för vem skulle vara intresserad av det? Det finns ju redan. Det är så det alltid har varit och än så länge har vi haft en bra magkänsla för vad kunderna vill ha”, säger Christian von Koenigsegg.

Koenigsegg bygger i första hand sin exklusiva sportbilar i Ängelholm i Skåne och 2023 kommer fabriksytan att vara enorma 30 000 kvadratmeter.

”Byggnaden görs för att kunna tillverka den fyrsitsiga modellen av Gemera och även ha ett utrymme för ett Opportunity Space”, berättar AFV.

Till skillnad mot andra lyxsportbiltillverkare gör Koenigsegg få men handgjorda bilar till sina kunder, som finns runt om i världen.

Priserna är därefter – minst 25 miljoner kronor kostar en bil från Koenigsegg.

Och företaget blomstrar och har ökat antalet anställda från drygt 270 år för tre år sedan, 2019, till mer än 550 anställda i dag.

Enligt artikeln genererade Koenigsegg intäkter på 708 miljoner kronor 2021 med en vinst på drygt 70 miljoner kronor.

Förutom fabriken i Ängelholm, där alltså en ny gigantisk fabrikslokal är på väg att ta form, finns en kompositfabrik i Barcelona.

ANNONS
ANNONS

Tempot i bilproduktionen ska skruvas upp.

”Ambitionen är att kunna rulla ut en bil om dagen”, förklarar AFV.

Läs även: Nybörjarens guide till Koenigsegg – svenska superbilen [Dagens PS]