Dagens PS

Cadillac Escalade IQ: Lyx-elbil med enorm räckvidd

Cadillac Escalade IQ. Elbil med hög räckvidd
Nya Cadillac Escalade IQ är fullkomligt enorm. (Foto: Cadillac)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 10 aug. 2023Publicerad: 10 aug. 2023

Cadillac har lanserat en ny generation av sin populära lyxsuv Escalade, som bär efternamnet IQ. Den är en fullkomligt gigantisk elbil med en räckvidd på över 72 mil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Cadillac håller på och ställer om sitt produktutbud till eldrift, och nu lanserar man sin storsäljande lyxsuv Escalade som elbil.

Den går under modellbeteckningen Escalade IQ, och bjuder på ett muskulöst formspråk som påminner om det på småsyskonet Lyriq.

På äkta Cadillac-vis är bilen också fullkomligt enorm.

Större än Hummer EV

Bilen är nämligen närmare 5,7 meter lång, med en hjulbas på 3,46 meter och en bredd på 2,16 meter med infällda backspeglar.

Det betyder att Cadillac Escalade IQ är nästan 20 centimeter längre än koncernsyskonet GMC Hummer EV, som i sig är långt ifrån en kompakt pjäs.

Bilens vikt har man inte delat med sig av men räkna med att den landar norr om 4 ton, vilket betyder att risken finns att bilen måste registreras som lastbil i Sverige.

Däcken har en diameter på hela 35 tum, och sitter monterade på vräkiga 24-tumsfälgar.

ANNONS
Escalade IQ snett bakifrån.
Att bilen är utrustad med fyrhjulsstyrning bör göra parkering enklare. (Foto: Cadillac)
ANNONS

Senaste nytt

Ett projekt att parkera

Med så präktiga yttermått är det troligt att parkeringsmanövrar kommer att vara något av ett projekt, men att bilen är utrustad med fyrhjulsstyrning bör underlätta på den fronten.

Precis som Hummer EV är bilen också utrustad med vad man kallar “Arrival Mode”, som tillåter bilen att förflytta sig snett åt sidan genom att bak- och framhjulen svänger åt samma håll.

Räckvidd på över 70 mil

Trots den enorma vikten och den resliga grillen ligger den förväntade räckvidden på drygt 72 mil, och för detta sörjer det minst sagt väl tilltagna batteriet på hela 200 kWh.

Vid vanlig körning ligger effekten 680 hästkrafter och vridmomentet på 834 newtonmeter.

Lägger man i sportläget hoppar detta upp till 750 hästar och 1064 newtonmeter, och 0-100 går då på runt 5 sekunder.

ANNONS

På laddfronten är Escalade IQ utrustad med ett 800-voltssystem, och ska kunna ta emot runt 16 mil laddning på bara 10 minuter.

Exakt vad den maximala laddeffekten ligger på har man dock inte angett.

Interiören
Interiören håller enligt Cadillac “ultra premium”-kvalité. (Foto: Cadillac)

Påkostad interiör

Interiören domineras av en skärm av samma stuk som i märkets superdyra lyxmodell Celestiq, som är på hela 55 tum som sträcker sig från sida till sida över instrumentbrädan.

Materialen är enligt Cadillac av “ultra premium”-kvalité, och ett stort glastak är standard.

Det största ljudsystemet har hela 40 högtalare, och det går att välja mellan 126 olika  färger på interiörbelysningen

Gott om utrymme

ANNONS

Standardversionen av bilen har plats för sju åkande i tre sätesrader, som varav de två bakre kan fällas ned i golvet elektriskt.

Med den sista sätesraden nedfälld ligger bagageutrymmet på närmare 2 000 liter, och kompletteras av ett ytterligare utrymme på 345 liter under huven fram.

Det finns även en version av bilen med bara fyra säten, där de två stolarna bak är utformade för maximal komfort.

Det bjuds bland annat på stolsmassage, utfällbara bord, och en 12,6-tumsskärm för respektive säte.

I en klass för sig

Utgångspriset för nya Cadillac Escalade IQ ligger i USA på 130 000 dollar, motsvarande knappt 1,4 miljoner kronor.

Bilen kommer till marknaden under nästa år och kommer då vara i något av en klass för sig, då ingen annan suv-elbil på marknaden matchar den i termer av storlek och nivå av lyx.

Läs även: Cadillac Celestiq: Elbil för 3,6 miljoner

ANNONS

Läs även: Cadillac Lyriq Crossover – komfort och lyx

Läs även: Cadillac lanserar muskel-SUV

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS