Dagens PS

BYD: Våra elbilar ska krossa västerländska bilmärken

BYD Elbilar
Kinesiska BYD planerar att krossa den västerländska konkurrensen. (Foto: Collage/BYD/TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 aug. 2023Publicerad: 17 aug. 2023

Kinesiska BYD, världens största tillverkare av elbilar, har nu spänt sina kinesiska muskler och gjort ett patriotiskt utlåtande av rang.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Vi ska förstöra gamla legender” löd utlåtandet från BYD.

Märkets grundare och ordförande Wang Chuanfu menar på att ”tiden har kommit för kinesiska märken”.

Det var under ett event där en produktionsmilstolpe för det kinesiska märket presenterades som Chuanfu tog tillfället i akt och hyllade 12 kinesiska biltillverkare.

Det rapporterar Reuters.

Nationalist, javisst

Under eventet visade BYD en video som hyllar den kinesiska bilindustrin genom att visa upp en rad aktörer som statligt ägda FAW Group som grundades 1956 samt nya aktörer som Xpeng, Nio och Lio Auto.

”Det finns ingen skillnad på dig och mig” säger berättarrösten i videon och syftar på att alla kinesiska tillverkare går mot samma mål.

Videon avslutas med budskapet att det är dags att ”förstöra gamla legender och tillverka nya världsledande märken” under sloganen ”Kinesiska bilar”.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Viralt med blandad respons

Videon blev viral på kinesiska sociala medier och hyllades av en rad inhemska biltillverkare.

Nios grundare William Li skrev ”jag är stolt över Kinas bilindustri!” och Li Autos vd, Li Xiang, skrev ”Låt oss ge en tumme upp till alla aktörer i !”

Alla var emellertid inte lika optimistiska. En högt uppsatt chef hos Great Wall Motors, som bland annat äger Ora som säljs i Sverige, sade att man måste ta hänsyn till det faktum att ”konkurrens är en verklighet”.

Osmidigt tillfälle

Vissa aktörer menar även på att timingen var dålig och att ”det är bättre att slåss först och fira sen”.

Kinesiska tillverkare kan komma att stå inför en rad protektionistiska åtgärder för att reglera intåget av kinesiska märken på exempelvis den europeiska marknaden.

I dagsläget går det inget vidare för Kinabilar i Europa, men i Ryssland gör de enorma framsteg.

ANNONS

Huruvida konsumenter reagerar på BYD:s bestämt nationalistiska och anti-västerländska andemening återstår att se. I Sverige blev märkets modell Atto 3 den mest registrerade elbilen i juli.

Relaterade artiklar:

Kina tar täten i bilindustrin – tack vare Ryssland

BYD Atto 3 – Sveriges mest populära elbil testad

Kinesiska BYD förlorar 190 miljarder i värde

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS