Dagens PS

BYD Atto 3 – Sveriges mest populära elbil testad

BYD Atto 3
I juli 2023 var BYD Atto 3 den mest populära elbilen. (Foto: Erik Punt)
Erik Punt
Erik Punt
Uppdaterad: 07 aug. 2023Publicerad: 07 aug. 2023

BYD, världens största tillverkare av elfordon, satsar hårt på att penetrera den europeiska marknaden. Vi har recenserat instegsmodellen BYD Atto 3.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De kinesiska biltillverkarna går på offensiven i Europa och i rasande takt har olika tillverkare börjat sälja sina elektrifierade alternativ på den svenska marknaden. 

BYD är en av dessa tillverkare och som initialt fick en försäljningsmässig succé. 

Efter en svacka har detta tagit fart på nytt, och i juli 2023 blev BYD Atto 3 den mest populära elbilen sett till nybilsregistreringar.

BYD Atto 3
Är BYD Atto 3:s popularitet befogad? (Foto: Erik Punt)

Segment med hård konkurrens

Vi har testat en Atto 3 för att se huruvida den senaste tidens popularitet är befogad.

Till att börja med kan man konstatera att det är Atto 3 som är tänkt att bli storsäljaren i Sverige. 

Man har även lanserat de mer lyxorienterade modellerna Han och Tang men de har än så länge inte kommit ut i några större volymer.

ANNONS

BYD har haft svårt att ut få bilar på den svenska marknaden till följd av orimligt höga priser.

BYD Atto 3
BYD Atto 3 ger sig in i ett tufft segment. (Foto: Erik Punt)
ANNONS

Senaste nytt

Sålde bra, till att börja med 

På tal om volymer kan man konstatera att den stora massan Atto 3 levererades till kunderna kring årsskiftet 2022-2023. 

Den här puckeln i leveransiffrorna sammanfaller med när elbilsbonusen togs bort och när leveranstiderna var som längst för de traditionella tillverkarna på den svenska marknaden. 

Inför provkörningen av Atto 3 är följande frågeställning högst aktuell: Kan den konkurrera med de etablerade aktörerna när elbilsbonusar försvinner och långa leveranstider blir ett minne blott?

Som vi tidigare konstaterat är BYD ingen nybörjare när det gäller att tillverka elektrifierade fordon, utan den kinesiska tillverkaren är faktiskt världens största. 

Tråkig exteriör – trots framgångsrik designchef

ANNONS

Det avspeglar sig dock inte i den exteriöra designen som är anmärkningsvärt identitetslös. 

Detta trots att man lyckats rekrytera Wolfgang Egger som designchef. Samme man som bland annat ligger bakom Alfa Romeos formsköna sportbil 8C Competizione. 

Det första projektet för Egger blev konceptbilen E-SEED GT som är en elektrisk supersportbil. 

Det är en bil som gör ett tappert försök att skapa någon form av designidentitet, och som Atto 3 faktiskt delar en del designelement med, men som i mitt tycke bara når halvvägs i mål.

Storleksmässigt har man positionerat sig i ett av de mest konkurrensutsatta segmenten; mitt emellan ID.3 och ID.4.  

BYD Atto 3
BYD Atto 3 är ingen designmässig fullträff. (Foto: Erik Punt)

Lekfull interiör

När man tar sig in i bilen är den identitetslösa designen som bortsprungen och här har en rejäl portion lekfullhet fått sätta stämman. Inspirationen kommer tydligen från gymmet. 

ANNONS

Det här är ett koncept som jag aldrig tidigare hört talas om när det gäller en bilinteriör och det är kanske inte så konstigt.

Längre ifrån skandinaviskt avskalat och så nära plastiga leksaker är det svårt att komma. 

Är man en barnfamilj så kanske barnen i alla fall kan uppskatta att plinka på de tre röda strängarna som ger ifrån sig ostämda toner till föräldrarnas förtret. 

BYD Atto 3
Interiören är det som sticker ut mest. (Foto: BYD)

Skärm med partytrick

Gränssnittet mellan användaren och bilen domineras av en stor vridbar (90 grader) touchskärm och en mindre display framför ratten som visar den mest nödvändiga informationen. 

Operativsystemet är Android-baserat och lätt att handskas med. Det är aldrig irriterande långsamt men heller inte den skärmlösning som imponerat mest. 

Stolarna som sitter i bilen har integrerade nackstöd och är klädda i fuskskinn i olika färger. Man sitter tillräckligt bra även under längre åkturer. 

ANNONS

När man väl startar igång bilen märker man snabbt att det finns ett stort teknikfokus och enligt BYD ska de flesta funktionerna vara utvecklade internt. 

BYD Atto 3 är teknikstinn  

BYD lyfter även fram att man har “världens första masstillverkade 8-i-1 elektriska drivlina” som syftar på att man på ett mycket effektivt sätt paketerat VCU, BMS, MCU, PDU, DC-DC-styrenhet, inbyggd laddare, motor och växellåda i en enhet. 

BYD lyfter även fram sina Blade-batterier som är koboltfria och som enligt dem själva är de mest säkra som finns. 

Hur man märker av det här när man väl kör bilen är däremot desto mindre tydligt och Atto 3 kan varken stoltsera med något rekordstort lastutrymme eller en osedvanligt effektiv drivlina. 

Drivlinan levererar 204 hästkrafter och 310 newtonmeter via framhjulen vilket räcker till att 0 till 100 km/h klaras av på 7,3 sekunder. 

BYD Atto 3
Atto 3 imponerar i teknikväg. (Foto: Erik Punt)

Spinner gärna 

ANNONS

Överlag upplevs bilen som pigg, framförallt i lägre farter och det är faktiskt ganska underhållande att utnyttja den direkta kraftleveransen och låta hjulen spinna loss. 

Antisladdsystemet har vi tidigare kritiserat och jag står fast vid min uppfattning om att systemet känns ålderdomligt och upplevs reglerat av if-satser vilket skapar en lite väl binär upplevelse. 

BYD Atto 3 erbjuder god komfort

Chassimässigt är det dock en trevlig upplevelse som gör jobbet precis som man förväntar sig. God vardagskomfort men tillräckligt uppstyvat för att hantera den kraftiga vikten. 

Förbrukningen ska enligt specifikationerna landa på 1,59 kWh/mil men det är snarare siffror uppemot 2 kWh/mil som är regel vilket gör att det cirka 60 kWh stora batteriet räcker till strapatser på runt 30 mil. 

Det är dock ungefär vad konkurrenterna för samma pris mäktar med. Prismässigt sticker inte BYD ut och med Hedin Bil som svensk agent finns det en stabilitet att luta sig tillbaka mot. 

Det låter med andra ord ganska bra. Trots att det på papperet ser ganska okej ut så har jag dock svårt att se vad BYD Atto 3 kan konkurrera med mer än snabba leveranser och ett – temporärt – attraktiv privatleasingerbjudande. 

BYD_ATTO3_Modern_arkitektur
BYD Atto 3 börjar på över 550 000 kronor. (Foto: BYD)
ANNONS

Summan av kardemumman

Kineserna strömmar till Europa i en aldrig sinande takt och BYD är en av de mest etablerade aktörerna. 

Laguppställningen de presenterar i Sverige är dock inte särskilt upphetsande för gemene man då den består av två mer lyxbilsfokuserade modeller och mellanklassmodellen Atto 3. 

Designmässigt är inte Atto 3 en särskilt spännande bil och kvalitetskänslan interiört är ingenting som gör att man slår volter. Elbilsprestandan är god men inte klassledande. 

Interiören går dessutom stick i stäv med det som ofta klassificeras som uppskattad design. Dessutom är varumärket inte särskilt etablerat i Sverige. 

Framtiden får som alltid utvisa utfallet men BYD Atto 3 är knappast något man bygger sina drömmar med trots namnet, men vi är inte sålda. Tar man hänsyn till vad bilen faktiskt kostar att köpa är det inget att ha. 

BYD Atto 3 (2023)
Motor: Elmotor på framaxel, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,3 sek
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 420 km
Vikt: 2160 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4455/1875/1655 mm
Pris: 554 900 SEK (Testbil cirka 554 900 SEK)

Redaktionens helhetsintryck av BYD Atto 3 

ANNONS

Slutbetyg: 2,5/5 

Atto 3 är tänkt att tilltala de stora massorna som vill köra helelektriskt och det är inte en liten målgrupp. Konkurrensen är stenhård eftersom alla stora tillverkare vill ha en del av kakan. 

Atto 3 är lite för slätstruken och saknar unika konkurrensfördelar, bortsett från att man kunde få en snabbt när andra hade leveransproblem, för att den ska bli ett framgångskoncept i Sverige. 

Läs även: BYD krossar både Toyota och Volkswagen i Kina

Läs även: 40 års dominans bruten – Kinabilar i topp

Läs även: Kinesiska BYD förlorar 190 miljarder i värde

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS