Begreppet moderna klassiker appliceras på bilar som är kring 20 år gamla, men definitionen är flytande. Det är en del av den klassiska bilvärlden som ökar i popularitet, något allt fler biltillverkare tar vara på. Nu har Bugatti börjat renovera gamla Veyron.
Bugatti kan redan renovera din Veyron
Mest läst i kategorin
Bugatti Veyron kom till världen 2005 och var den första Bugattin som tillverkades av Volkswagen-gruppen.
Dess häpnadsväckande prestanda gjorde den till världens första hyperbil med sin 8-liters W16 på 1 001 hästkrafter och toppfart på 407 kilometer i timmen.
Nu erbjuder Bugatti sina kunder att renovera bilar i vad de kallar för sitt La Maison Pur Sang-program.
Två Bugatti Veyron, en ägare
De två bilar som renoverats av Bugatti – en niomånadersprocess – var en Bugatti Veyron 16.4 Coupé från 2006 och en Veyron Grand Sport från 2009.
Coupén lackades om till den klassiska tvåtons svart/blåa lacken medan interiören byttes från ”cognac” till ”havanna”, vilket är en ganska mörkbrun färg.
I Grand Sportens fall behölls den ursprungliga lacken medan interiören byttes från ”silk” till ”magnolia” som är en ljus beige.
Båda bilar ägdes av en och samma person, hemmahörande i Förenade Arabemiraten.
Senaste nytt
Inte bara kosmetiskt
Utöver de kosmetiska förbättringarna, genomgick bilarna även en mekanisk genomgång för att säkerställa att drivlinorna är i bästa möjliga skick.
Med tanke på att bilarna är 17 respektive 14 år gamla kan man tycka att den renovering, som Bugatti uttrycker det, känns lite väl överflödig.
Med det sagt lär inte detta vara bilar som rullar särskilt mycket, samtidigt som drivlinorna är av en annan kaliber än i någon annan bil.
Vad kalaset kostar har inte kommunicerats, men det lär inte vara en billig peng.
Tidiga Veyrons börjar på runt 15 miljoner kronor men börjar klättra i värde.
Läs även: Provkörning av Bugatti Chiron
Läs även: Titanernas kamp – Bugatti Chiron mot Rimac Nevera
Läs även: Körde 400 knyck på allmän väg – slipper åtal
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.