Dagens PS

Titanernas kamp: Bugatti Chiron mot Rimac Nevera

Bugatti Rimac
Evo satte en Bugatti Chiron Super Sport på prov mot en Rimac Nevera. (Foto: Evo/Youtube)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 okt. 2023Publicerad: 02 mars 2023

Brittiska Evo har fått till biltesternas biltest – de jämförde en Bugatti Chiron Super Sport mot Rimac Nevera, två titaner inom bilvärlden som representerar det ultimata inom respektive drivning. Vad är då summan av kardemumman?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Evo begav sig till Kroatien, Rimacs hemland, för att jämföra de två modellerna. Rimac äger numera en kontrollerande andel i Bugatti, något som innebär att nästa generations Chiron kommer att vara en Rimac-skapelse.

Bugatti mot Rimac: Fossilt möter elektriskt

Bugatti Chiron Super Sport är det mest extrema man kan få i fossilbilsväg. Under huven ruvar en 8-liters W16 på hela 1 600 hästkrafter och 1 600 newtonmeter.

Det är nog för att katapultera bilen till 100 på 2,4 sekunder, 200 på 5,8 sekunder, och 300 på 12,1 sekunder, vidare till en blixtrande toppfart på hela 490 kilometer i timmen.

Rimac Nevera är i stället det mest extrema man kan få i elväg. Den har hela fyra elmotorer som tillsammans pumpar ut 1 914 hästkrafter och 2 340 newtonmeter.

Det är nog för att avverka 0–100 på 1,85 sekunder, 0–200 på under 6 sekunder, 0-300 på 9,3 sekunder och vidare till en begränsad toppfart på 350 kilometer i timmen.

Utan begränsningen kommer den upp i 412 kilometer i timmen.

Bugatti Chiron Super Sport är alltså världens snabbaste produktionsbil – tillika fossilbil – medan Rimac Nevera är världens snabbaste elbil.

ANNONS

Se videon nedan för att ta reda på vad EVO kom fram till.

ANNONS

Senaste nytt

Vår erfarenhet

Vi har testat både Bugatti Chiron Sport (alltså inte Super Sport) samt Pininfarina Battista som är en Rimac Nevera i italienska kläder (den har samma drivlina och specifikationer) och kan konstatera att bilarna tveklöst representerar det mest ultimata i respektive hörn.

Chiron känns tyngre, mer skapt för att fullständigt krossa kontinenter, och betydligt lyxigare än Battista. Den är förvånansvärt civiliserad och tillmötesgående och tveklöst mer sofistikerad än man kanske förväntar sig.

Battista är i stället mer skapt för att vända ut och in på ens inälvor, och bilens känns konstant på hugget. Den är obehagligt snabb och kräver betydligt mer från föraren, även om den aldrig är ute efter att ta kål på en.

Skillnaden mellan en Bugatti Chiron och Pininfarina Battista är som skillnaden mellan en missil och en sniper. Bugattin känns mer muskulös, medan Battisa är precis i sitt utförande.

Läs även: Provkörning av Bugatti Chiron
Läs även:
Provkörning av Pininfarina Battista

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS