Biltillverkarna gasar på för fullt med satsning på elektrifiering. Nu avråder Bosch från att satsa allt på just elbilar utan även ta hänsyn till alternativa lösningar. 

ANNONS

Det är främst den rådande energikrisen som varit katalysatorn för Markus Heyns, chef för Mobility Solutions på Bosch, uttalande rapporterar Stuttgarter Zeitung.

Han menar på att bilindustrin inte ska göras sig beroende av bara en energikälla – i det här fallet batteribilar – utan att fler alternativ måste tas i beaktande. Ett av dessa alternativ är vätgas.

Ingen ko på isen

I dagsläget är bara 1,5 procent av världens bilar eldrivna, men enorma satsningar har gjorts runtom i bilindustrin för att framtiden ska vara elektrifierad.

Det är främst investeringar inom batteriutveckling som gjorts, något som innebär att det är dit marknaden sakteligen rör sig, särskilt i Europa.

I resten av världen går det emellertid inte lika snabbt men även i länder som Indien och Uruguay görs det satsningar.

ANNONS
ANNONS

Att ställa om hela världens fordonsflotta kräver enormt engagemang och infrastruktur varför just batteridrift inte är lösningen på allt.

Vätgas är ett alternativ enligt Bosch

Markus Heyn, chef för Mobility Solutions, menar på att man exempelvis ska satsa på vätgas.

Det är en satsning som görs av flertalet bilmärken – BMW, Hyundai och Toyota.

Flera aktörer har emellertid lagt nerä vätgassatsningen som Honda och Mercedes.

Även inom lastbilsindustrin görs en satsning – Scania, Volvo, IVECO och Nikola är några av de som satsar på just vätgas.

ANNONS
ANNONS

På samma sätt som en satsning på batteribilar har drivit försäljningen kan samma satsning på vätgas göra samma sak.

Framtiden lär troligtvis bestå av flera olika lösningar, där även fossila bilar har sin plats.

Läs mer: Så långt kommer en lastbil på vätgas [Dagens PS]
Läs mer: Projekt Polestar 0 – snart kommer en helt klimatneutral bil [Dagens PS]
Läs mer:
EU ger miljarder till vätgasprojekt [Dagens PS]
Läs mer: Toyota GR Yaris H2 först med vätgas inom rally [Dagens PS]