Dagens PS

BMW:s nya lyxsedan på iskallt uppdrag i Lappland

BMW:s nya elbil i7 testas i sträng vinterkyla i Arjeplog. Foto: BMW
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 05 dec. 2021Publicerad: 05 dec. 2021

Just nu vintertestar BMW sin nya elektriska 7-serie i bitande kyla svenska Lappland. BMW klassar kaxigt bilen som ”världens första eldrivna lyxsedan”. Enligt rykten får bilen 520 hästkrafter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Precis som många andra bilmärken använder BMW Arjeplog i Lappland som bas för att vintertesta sina kommande modeller. Just nu håller märket på att testa nya BMW i7, den elektriska versionen av lyxbilen 7-serie. Den är inte mer hemlig än att BMW själva tagit spionbilder på bilen som de kablar ut över världen.

BMW kallar nya i7 för världens första elektriska lyxsedan. Ja, ska man vara petnoga har ju både Mercedes EQS och Tesla Model S halvkombilucka. Foto: BMW

Bilen ska ta upp kampen med Mercedes EQS och Tesla Model S, men BMW kallar den lite fräckt för världens första elektriska lyxsedan. Just nu har prototypen en förbrukning på  22,5 – 19,5 kWh/100 km enligt WLTP, uppger BMW. Men det gäller knappast i de 20 minusgrader som råder i Arjeplog.

Svenska Arjeplog är populärt för vintertester bland bilmärkena. Orten i Lappland bjuder på både kyla, snö och is som sätter bilarna på prov. Foto: BMW

BMW:s testingenjörer provar bland annat driv- och fjädringssystem på de snötäckta vägarna. Många tester görs också för att se hur bilen beter sig i sträng kyla. Bland annat provas hur batteriet och elmotorerna beter sig i kylan. Mot slutet av veckan ska det bli mer än 30 minusgrader i Arjeplog.

Nya 7-serien går att få både som elbil, laddhybrid och med förbränningsmotor. De slanka linjerna har präglat modellen i decennier. Foto: BMW

Kördynamiken, drivsystemet och fjädringskontrollen i bilen testas också på frusna sjöisar som plogats upp. Styrningen genomgår noggrann inställning liksom de många funktionerna i Dynamic Stability Control-systemet (DSC). Dessutom uppger BMW att det testar bromsar och regenerering av bromskraft.

Bland annat testas drivlina, batteri bromsar och chassiinställning. Foto: BMW

ANNONS

BMW i7 bygger på samma plattform som övriga modellvarianter av BMW 7-serien. Köparna kan välja om de vill ha en rent eldriven bil, laddhybrid eller traditionell bensin- och dieseldrift.

Enligt ryktet får nya i7 520 hästkrafter i elmotorerna. Foto: BMW

Så här ser den nuvarande 7-serien ut. Foto: Darian Garmiani

Arjeplog ligger 90 mil norr om Stockholm och har perfekta förhållanden för vintertester av bilar.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS