Den tyska biljätten BMW fortsätter att elektrifiera sin flotta. Inom två år kommer koncernen med åtta nya elbilar fördelade på fyra olika modeller.

ANNONS

När BMW pratar framtid är det elektrifiering som koncernen slår sig för bröstet över. Bland annat kommer märket Mini enbart att handla om elbilar, inga fossila bränslen alls i den lilla bilen.

Tidiga

BMW själva lanserade sin första elbil redan 2013, då i3 såg dagens ljus. Sedan tog det stopp tills mellansuven iX3, den större suven iX och sedanen i4 såg dagens ljus 2020.

2025 kommer ”Neue Klasse”, nya klassen, en renodlad elbilsplattform. Innan dess ska företaget ha lanserat åtta nya varianter på fyra olika modellnamn som är helt eldrivna.

– Vår nya fordonsarkitektur är kompromisslöst elektrisk, oavsett om det är med batterikraft eller vätgas. Neue Klasse kommer med ny IT- och mjukvaruarkitektur samt en nyutvecklad högprestanda-eldrivlina och batterigenerering, säger Oliver Zipse chef hos BMW till Automotive News.

Tillkännager fyra serier

Nu tillkännager den tyska tillverkaren vilka fyra av de åtta kommande serierna som är eldrivna. 7-serien och X1 kommer nästa år. 2023 kommer 5-serien som elbil och även Mini Coutryman. Det förekommer starka spekulationer om även lyxbilmärket Rolls Royce ska vara en av de åtta elektrifierade modellerna.

– 2023 ska vi erbjuda våra kunder minst en batterieldriven version i nästan alla våra segment, och under de kommande tio åren siktar vi på att leverera omkring tio miljoner helt eldrivna bilar, säger Zipse.

BMW-koncernen hoppas kunna sälja sju miljoner och hybrid- och helelektriska fordon till 2030 och när nya 5-serien ser dagens ljus kommer man ha tolv helelektriska modeller tillgängliga.

ANNONS
ANNONS

Samtidigt testar BMW frenetiskt vätgasbilar. Nästa bil i den satsningen blir en ny X5 Hydrogen.

Läs mer: Test: BMW 430i Cabriolet – definierar konsten att njuta