Dagens PS

Test: BMW 430i Cabriolet – definierar konsten att njuta

BMW 430i Cabriolet
Ljumma sommarkvällar på små vägar genom naturen. Då är BMW 430i Cabriolet ett förträffligt sällskap. (Foto: Håkan NIlsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 18 juli 2021Publicerad: 18 juli 2021

BILTEST: BMW 430i Cabriolet
BMW 430i Cabriolet definierar konsten att njuta. Det är inte alla somrar som bjuder på så bra väder som denna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En perfekt förutsättning för att njuta av naturens gåvor, inte bara på sommarstället, på sjön och vid badstranden. Varför inte även på vägarna i en cabriolet som inte bara är bekväm utan förmedlar en körglädje som få bilar?

BMW 430i Cabriolet

Att höra fåglarna kvittra och känna naturens dofter när man färdas genom det svenska sommarlandskapet, är en oslagbar känsla. (Foto: Håkan Nilsson)

BMW 430i Cabriolet är en sådan bil. Inte den motorstarkaste modellen men med fullgod prestanda för att tilltala de som gillar att ibland trycka på lite extra. Precis som med den M440i jag testade förra hösten, så är väghållningen i absolut toppklass.

Vridstyvheten i chassit är perfekt trots att 430i Cabriolet saknar ett plåttak. Här har BMW:s ingenjörer överträffat sig själva. BMW 430i Cabriolet definierar konsten att njuta.

Varmluft i nacken

BMW 430i Cabriolet

Varmluftsblås i nacken är nästan ett måste när man vill köra nedcabbat kyliga dagar. (Foto: Håkan Nilsson)

BMW 430i Cabriolet är utrustad med samma sköna säten som M440i men med varmluftsblås för nacken de gånger solen inte skiner. För att skydda mot vinden i nacken finns ett nät som man lätt monterar över baksätet och fäller upp bakom framstolarna.

Effektivt och samtidigt smart då man kan använda baksätet för den packning som inte får plats i bagageutrymmet.

ANNONS

Identisk interiör med M440i

BMW 430i Cabriolet

Interiören är identisk med M440i coupé, dvs. bland det bästa marknaden har att erbjuda. (Foto: Håkan Nilsson)

Baksätet är nog inte speciellt lämpat för vuxna en längre sträcka utan mer för barn. För övrigt är förarmiljön och instrumenteringen identisk med M440i, likaså karossens design.

Visst är det fortfarande de som har svårt att acceptera den stora grillen, men tro mig, man vänjer sig snabbt och personligen tycker jag att den passar modellen.

BMW 430i Cabriolet

Ett nödbaksäte som fungerar utmärkt att lasta i när man använder vindskyddet. (Foto: Håkan Nilsson)

Optimal körupplevelse i alla väder

BMW 430i Cabriolet

14 sekunder tar det att fälla ner och fälla upp taket som är oerhört tätt. (Foto: Håkan Nilsson)

Att köra nya BMW 430i Cabriolet är en härlig känsla, oavsett om det är med taket nere eller uppe. Detta är utan tvekan en året runt bil med ett canvastak som sluter helt tätt med minimalt vindbrus. Det dubbla innertaket borgar för att bilen faktiskt blir varmare på vintern än en modell med konventionellt plåttak.

ANNONS

På motorväg märks det inte att man kör en cabriolet eftersom taket är så tätt runt fönstren. Jag blev faktiskt imponerad.

Fyra motoralternativ

BMW 430i Cabriolet

Den 258 hk starka bensinmotorn med dubbelturbo är mitt val. Mycket bra prestanda och låg förbrukning. Perfekt för att glida runt nedcabbat eller köra mer aktivt. (Foto: Håkan Nilsson)

BMW 4-serie Cabriolet kommer med fyra motoralternativ; 420i, 430i, M440i och dieseln 420d. Av dessa motoralternativ så håller jag 430i som det klart bästa alternativet för cabrioleten.

Utan att vara lika brutal som M440i så levererar den fyrcylindriga motorn med dubbelturbo en fullgod prestanda. Eller vad sägs om 0-100 km/h på 6,2 sekunder och en toppfart på 250 km/h? Mer behövs inte i en cabriolet när man vill glida runt och njuta taklöst.

Sammanfattning

Att köra ”nedcabbat” är en härlig upplevelse som jag rekommenderar alla att prova på. Intrycken från landskapen man kör igenom fördubblas. Man hör fåglar och känner dofter som man annars missar. Att inte Sverige är ett cabriolet-land eftersom våra somrar är så korta, är något jag inte kan hålla med om.

Visst är det så här man helst vill åka i en cabriolet, men den här bilen är verkligen gjord för att användas året runt. (Foto: Håkan Nilsson)

ANNONS

Med hjälp av högeffektiv värme, varmluftsblås i nackskydden och ett flexibelt vindskydd bakom sätena, så är säsongen för nedcabbat betydligt längre än juni, juli och augusti. Dessutom är canvastaket varmare än plåttaket på vintern.

Visst är det svårt att få med skidor på fjällresan, men de går alltid att hyra på plats.

Teknisk data och pris BMW 430i Cabriolet

Motor: 4-cylindrig bensinmotor med dubbelturbo på 258 hk
Max vridmoment: 400 Nm vid 1.550-4.400 varv/min
Kraftöverföring: 8-stegad Steptronic automatlåda.
Drivning: bakhjulsdrift
Prestanda: 0–100 km/h på 6,2 sek och toppfart 250 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 7,7-6,9 l/100km (däckdimension)
CO2-utsläpp: 176-158 g/km (däckdimension)
Pris från: 573.200 kr

Läs mer om BMW 4-serie cabriolet.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS