Lissabon, Portugal. I Europa är Peugeot en mycket populär bil där den lilla 208 är dominerande. I Sverige har 208 blivit populär tack vare privatleasing men man har aldrig kommit upp i några större volymer. Med helt nya 208, både med fossila motorer och kanske framförallt elbilen e-208, så bör försäljningen ta fart för detta är en riktigt bra bil.

Om vi går tillbaka i tiden till 80-talet så var Peugeot lite av en föregångare bland små så kallade ”busbilar” med 205 GTi. En liten, snabb och framförallt körglad bil med en något tveksam fransk kvalitet. Det hindrade dock inte modellen från att bli populär bland kunder med en förkärlek till körglädje och en plånbok som inte tillät den betydligt dyrare Golf GTi. Under åren som gick kom det ytterligare två generationer som följaktligen kallades 206 och 207 innan man 2011 lanserade 208.

205 GTi var en populär ”busbil” på 80-talet.

208 genomgick några mindre uppdateringar där bland annat kvaliteten fick sig en ordentlig genomgång. Motorerna var redan bland de bättre på marknaden så de lämnades utanför utvecklingen. Modellen blev relativt populär som andrabil och då först när privatleasingen började ta fart. Men nu har det hänt något dramatiskt och då pratar vi i enbart positiva termer.

Föregångaren genomgick ett antal facelift genom åren.

Nya Peugeot 208 är baserad på PSA-gruppens nya plattform, CMP (Common Modular Platform) som är dedikerad modeller i B och C segmenten, dvs. mindre bilar. Den ska komplettera den fina EMP2 plattformen som presenterades i samband med 308 lanseringen 2013. Den är 30 kg lättare än den tidigare F1-plattformen och har en förbättrad aerodynamik genom bl.a. ett slätt golv och därmed minskad förbrukning samt vägljud.

Med ett betydligt sportigare designspråk är nya 208:an en läcker liten bil.

Det första man slås av är den sportiga exteriören som är mil ifrån den relativt tråkiga utstrålning som föregångaren representerade. Designspråket som presenterades 2018 när Peugeot lanserade nya 508, är tydligt representerat från alla vinklar och gör att nya 208 uppfattas som en mognare bil trots att storleken bara är något större. Framförallt är det fronten som fångar uppmärksamheten med sina aggressiva vertikala LED-ljus. Från sidan ger nya 208 ett kompakt intryck med korta överhäng och de högt placerade LED-bakljusen som är integrerade i en svart panel, kompletterar den snygga designen.

Även interiört finns det inte mycket gemensamt med föregångaren förutom den lilla ratten (som blivit ännu mindre) och det högt placerade instrumentklustret som Peugeot kallar i-Cockpit. En smart lösning som först presenterades 2013 i Peugeot 308 och som är genomgående för alla Peugeots modeller. Skillnaden i nya 208 är att instrumenten visas i en läcker 3D-miljö, något som tillsammans med den lilla ratten kan ta en liten stund att vänja sig vid men som är riktigt bra. Materialvalet och kvalitetskänslan är genomgående i absolut topp.

Härlig förarmiljö med hög materialkvalitet.

Den högt placerade infotainmentskärmen är tydlig att arbeta med. Här finns givetvis uppkopplingar mot Apple CarPlay och Android Auto. Det enda jag skulle vilja anmärka på är navigationssystemet från TomTom där Peugeot (och hela PSA-gruppen) valt en kartdesign som känns som något från 90-talet. Visst, det fungerar men är inte speciellt kul att titta på om man jämför med som erbjuds på marknaden idag. Dags för PSA att lyssna på TomTom som berättade för mig på bilsalongen i Frankfurt att de försöker få PSA att byta upp sig till rätt årtionde.

Komforten i framsätet är betydligt bättre än föregångaren. Sätena ger ett bättre stöd och rattens skjutmån fungerar fullt tillräckligt även om man sitter långt bak som mina 197 cm kräver. Alla kontroller sitter inom räckhåll och är både snyggt och logiskt utformade. Som de flesta bilar i den här klassen så erbjuder inte heller nya Peugeot 208 på något större utrymme i baksätet, framförallt inte bakom en lång förare som jag. Bagageutrymmet på 265 liter klarar av ett par kabinväskor eller ett helginköp av matvaror. Något annat är väl egentligen inte tänkt för en bil av denna storlek.

Härliga köregenskaper

Testkörningen inleddes från flygplatsen i en 100 hk diesel med hela 250 Nm vridmoment och en smidig 6-växlad manuell låda. Trots den förhållandevis lilla motorn så var den förvånansvärt pigg och framförallt tyst. Här hördes knappt motorn förutom vid gaspådrag och då utan det karaktäristiska dieselknacket. Första delen av teststräckan utgjordes av motorväg där nya 208 kändes betydligt mognare än de flesta bilar i den här klassen. Efter en timmes körning på vägar som finansierats av EU-pengar och får våra motorvägar att kännas hopplöst föråldrade, var det så dags att ge sig i kast med smala och kurviga bergsvägar.

Här krävdes det lite mer aktivitet med växellådan men ganska snabbt insåg jag att treans växel fungerade perfekt i de farter jag kunde hålla i en dimma så tjock att man knappt såg tio meter framför bilen. När dimman lättade en aning och jag fick möjlighet att pressa bilen i kurvor så bjöd den på en väghållning som var i det närmaste perfekt. Inga tendenser till understyrning som annars brukar vara fallet med framhjulsdrivna bilar. Den något hårt satta fjädringen bidrog till att eliminera obehagliga krängningar och istället framkallade en körglädje som egentligen bara Mini klarat av.

Efter ett snabbt lunchstopp i spöregn så var det dags att testa den 130 hk starka bensinmotorn med Peugeots fina 8-stegade automatlåda. En kombination som kändes bekväm men samtidigt behöll lite av den sportiga känslan som jag upplevde i lilla dieseln. Automatlådan växlar sömlöst så länge man inte gör snabba gaspådrag. Då arbetar den snabbt vid ned- och uppväxlingar. I övrigt så kändes denna variant en aning mer kultiverad och skulle förmodligen passa de som inte känner för att köra lite mer aktivt.

ANNONS
ANNONS

Första rena elbilen

Efter första dagens positiva upplevelser så skulle dag två bjuda på den mest intressanta. Dags för att testa Peugeots nya elbil e-208 med ett 50 kWh batteripack placerad under golvet. Den utvecklar 136 hk och har ett vridmoment på 260 Nm. Räckvidden enligt den nya mätmetoden WLTP som baseras på verklig körning och inte som tidigare estimat, är hela 340 km. Här har Peugeot fokuserat mer på räckvidd än prestanda men den klarar ändå av 0-100 km/h på 8,1 sekunder och toppfarten på 150 km/h räcker gott och väl för våra svenska vägar.

Designmässigt ser man knappt någon skillnad, varken exteriört eller interiört. Det är endast en något annorlunda grill, ett ”e” på c-stolpen och ett ”e” framför 208 på bakluckan som avslöjar att detta är en helt fossilfri bil. Väghållningen var till och med bättre än de modeller jag körde dagen innan och kan tillskrivas den låga tyngdpunkt som batteriet ger modellen. Det kändes dock att e-208 var drygt 300 kg tyngre än de fossila modellerna och det märktes framförallt vid körning på sämre vägar då den hårda fjädringen gav sig till känna.

Nu var inte komforten obehagligt men definitivt hårdare utan att för den skull vara obekväm. Accelerationen vid högre farter var inte i klass med t.ex. Kia e-Niro eller Hyundai Ioniq men ändå fullt tillräcklig vid omkörningar. Den steglösa automatlådan kändes minst lika bra som i BMW i3. Det råder ingen tvekan om att PSA-gruppen har fått fram en mycket kompetent elbil som borde tilltala privatköpare men framförallt företag som vill föregå med gott miljöexempel.

Mycket effektiv elförbrukning.

Sammanfattning

Helt nya Peugeot 208 har inte mycket mer gemensamt med föregångaren än modellbeteckningen. Det är en betydligt snyggare och sportigare bil att titta på och köra än föregångaren, där både exteriören och interiören följer Peugeots nya designspråk som vi hittar i t.ex. nya Peugeot 508.

Oavsett om man väljer en av de tre bensinvarianterna, dieseln eller den kompetenta elbilen, så handlar det om en mycket välbyggd bil som borde hitta en betydligt större kundkrets än föregångaren. Kvaliteten är i nivå med premiumbilar, passformerna exakta och materialet av högsta klass. Det är med andra ord en helt ny värld Peugeot tar steget in i och känslan är rakt igenom positiv.

Specifikationer & pris

Bensin

Puretech75: 1,2-liters, 75 hästkrafter, 111 Nm vridmoment, 5-vxl manuell.
Blandad förbruknings 4,1 l/100 km och CO2-utsläpp 122 g/km. (WLTP)
0-100 km/h tar 13,2 sekunder och toppfarten är 174 km/h.
Pris från 169.900 kr (endast 5-vxl manuell)

Puretech100: 1,2-liters, 100 hästkrafter, 205 Nm vridmoment, 6-vxl manuell (8-stegad automat). Blandad förbruknings 4,2 (4,3) l/100 km och CO2-utsläpp 123 (131) g/km. (WLTP)
0-100 km/h tar 9,9 sekunder (aut 10,8) och toppfarten är 188 km/h.
Pris från 184.900 kr (8-stegad aut 204.900 kr )

Puretech130: 1,2-liters, 130 hästkrafter, 230 Nm vridmoment, 8-stegad automat.
Blandad förbruknings 4,5 l/100 km och CO2-utsläpp 128 g/km. (WLTP)
0-100 km/h tar 8,7 sekunder och toppfarten är 208 km/h.
Pris från 244.900 kr (endast 8-stegad automat)

Diesel

Blue Hdi 100: 1,5-liters, 100 hästkrafter, 250 Nm vridmoment, 6-vxl manuell.
Blandad förbruknings 3,7 l/100 km och CO2-utsläpp 107 g/km. (WLTP)
0-100 km/h tar 10,2 sekunder och toppfarten är 188 km/h.
Pris från 199.900 kr (endast manuell)

El

Electric: 50 kWH, 136 hästkrafter, 260 Nm vridmoment, steglös automat.
0-100 km/h på 8,1 sekunder. Toppfart 150 km/h. Räckvidd 340 km (WLTP).
Pris från 359.900 kr (före miljöbonus på 60.000 kr)

Foto: Håkan Nilsson & Peugeot