Dagens PS

Biltest: Hyundai Ioniq Electric – laddad för 2020

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 24 apr. 2020Publicerad: 12 jan. 2020

Amsterdam, Holland. Den koreanska elbilsrevolutionen satte ordentlig fart 2016 då Hyundai lanserade tre modeller av Ioniq där bland annat den helelektriska modellen omedelbart tog tätpositionen bland ekonomiskt överkomliga elbilar med utmärkt räckvidd. Dags nu för en uppdatering med större batteri och längre räckvidd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Uppdateringen märks mest under skalet. (Foto: Håkan Nilsson)

Hyundai har sedan några år intagit en position bland de ledande tillverkarna av elektrifierade bilar. Faktum är att de idag ligger före många och kanske mer namnkunniga tillverkare när det gäller energieffektiva bilar och med den inför 2020 uppdaterade Ioniq Electric, har man tagit ytterligare steg framåt.

Uppdateringen bak innefattar LED-bakljus och en grå panel. (Foto: Håkan Nilsson)

Exteriört kan det kanske vara lite svårt att se någon skillnad från föregångaren som kom 2016, men om man tittar lite närmare så har fronten fått en ny utformning med två luckor som öppnas och stängs beroende på om det behövs kylning och nya full-LED strålkastare. De stående LED-varselljusen bidrar också till en ny look. Även LED-baklamporna är nya liksom 16” fälgarnas utformning och lite antracitgråa detaljer fram och bak.

Ny och snyggare instrumentpanel med en logisk pekskärm. (Foto: Hyundai)

Interiört har det hänt betydligt mer. En helt ny utformning av instrumentpanelen med en 10,25” pekskärm som innehåller mängder av information och ett 7” digitalt instrumentkluster, har gjort modellen gott. Snyggare och mer lättarbetad än tidigare. Ljudsystemet från Infinity sprider skönt ljud i hela kupén. Innerutrymmet är detsamma som tidigare med gott om plats i baksätet för två vuxna. Men på grund av karossens sluttande design så är det en aning trångt för huvudet om man är över 180 cm. Bagageutrymmet har vuxit med 7 liter men fråga mig inte var. Det sväljer 357 liter och det går att fälla ned baksätet (60/40) för 1.417 liter lastutrymme.

ANNONS

Den stora förändringen har skett under skalet i form av ett nytt energitätare batteri som ökat från 28 kWh till 38,3 kWh och tar inget extra utrymme. Nytt är också att batteriet är vätskekylt istället för luftkylt vilket innebär att det numera fungerar på 100 kW snabbladdare. Räckvidden anges vara 311 km enligt den nya mätmetoden WLTP och förbrukningen ska ligga på 13,8 kWh/100 km vilket är mycket bra. Laddningen till batteriet under körning är effektiv och sker via en inbyggd 7,2 kW laddare.

En energieffektiv elmotor på 136 hk och 295 Nm vridmoment. (Foto. Hyundai)

Hyundai Ioniq Electric är en tyst och bekväm bil som känns betydligt mognare än modellens kanske största konkurrenter Nissan Leaf och systerbilen KIA e-Niro. Stadig och fin på motorväg och lätthanterlig i stadsmiljö. Som alla elbilar är accelerationen från stillastående betydligt kraftfullare än de flesta fossilbilar och tack vare sportläget får man 30 Nm extra kraft som ger det maximala vridmomentet på 295 Nm. En sublim upplevelse om man inte testat det tidigare. Bekväma säten med utmärkta inställningar för optimalt stöd även någon av min längd (197 cm) gjorde körningen extra positiv.

Bekvämt bakom ratten och på vägen. (Foto: Hyundai)

En smart detalj är mobilappen Blue Link där man bl.a. kan kolla batteristatus, programmera laddning och fjärrstyra klimatanläggningen kalla eller varma dagar. En annan genomtänkt detalj är backkameran (Driving Rear-view Mirror) som också fungerar som en backspegel, vilket behövs med tanke på den något begränsade bakåtsikten som den tvådelade bakrutan erbjuder.

Tryggt med många säkerhets- och förarstödssystem. (Foto: Hyundai)

ANNONS

Säkerhets- och förarstödssystemen är många och beroende på vilken variant av Ioniq man väljer så finns bl.a. följande att tillgå; adaptiv farthållare med stop & go, automatisk nödbroms som känner igen fotgängare och cyklister, döda-vinkel varnare, varning för korsande fordon vid backning, filhållningsassistans, helljusassistans och varning för hastighetsbegränsningar.

Sammanfattning

2020 kommer att innebära en kraftig ökning av elektrifierade fordon att välja på. Alla tillverkare satsar på mildhybrider, laddhybrider och rena elbilar. Somliga har modeller som kanske borde gå tillbaka till fabriken och uppdateras därför att konkurrensen kommer att bli stenhård och lämnar inget utrymme för misstag. Andra som Hyundai behöver inte oroa sig för detta därför att de ligger i framkant och deras bilar tillhör de allra bästa inom elektrifiering.

Hyundai Ioniq Electric är en mycket kompetent elbil som bevisar att den koreanska tillverkaren producerar några av marknadens mest energieffektiva bilar. Ioniq Electric har inte bara en bra räckvidd på papperet utan även vid verklig körning som dessutom är riktigt bekväm. Man har dessutom haft den goda smaken att prissätta modellen så att fler miljömedvetna bilister ska ha råd att bidra till en bättre framtid.

Teknisk specifikation och pris

Motor: Synkron permanentmagnetmotor. Max effekt 136 hk. Max vridmoment 295 Nm
Kraftöverföring: Framhjulsdrift med reduktionsväxel
Prestanda: Acceleration 0–100 km/h på 9,9 sekunder. Toppfart 165 km/h
Räckvidd: 311 km enligt WLTP
Förbrukning: 13,8 kWh/100 km enligt WLTP
CO2-utsläpp: 0 g/km

Mått: Längd 4,47 meter / Bredd 1,82 meter / Höjd 1,45 meter
Bagagevolym: 357–1.417 liter
Tjänstevikt: 1.650 kg

Pris: Trend 389.900 kr / Premium 409.900 kr / Premium+ 429.900 kr

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS