Renault kan vara på väg att sänka maxfarten till 180 km/h. När Volvo Cars gjorde det sände det chockvågor i världen. I Tyskland hotade återförsäljare att sluta sälja Volvos bilar.

annons
annons

Volvo Cars meddelade i februari 2019 att maxfarten skulle spärras vid 180 km/h och under förra året började Volvo begränsa hastigheten på alla sina bilar från årsmodell 2021, blåljusbilar undantagna.

Effekten av det här blev bland annat att flera tyska återförsäljare hotade att sluta sälja Volvo, vilket Dagens PS motorexpert Håkan Nilsson snappade upp.

Vem vill bli frånkörd av en gammal Fiat Uno?

”Vem vill betala 70-100 000 euro för en bil som blir frånkörd av en 20 år gammal Fiat Uno?”, sade en av de tyska återförsäljarna av Volvo, bland annat.

Volvos argument för hastighetsbegränsningen är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en Volvo. Men när Dagens Ps frågade sina läsare vad de anser om saken blev betyget allt annat är bra för biltillverkaren.

”Onödigt förmynderi”, tyckte någon.

ANNONS
ANNONS

”Volvo gräver sin egen grav”, dundrade ytterligare någon annan.

Över 5 000 PS-läsare tyckte till och slutsatsen var att Volvo Cars är fel ute.

Renaultchefen öppen för 180 km/h

Men Volvo har trots det inte ändrat ståndpunkt, fortfarande gäller maxhastigheten 180 km/h i bilarna, en fartbegränsning som Volvo Cars är ensam om i världen.

Och nu kan den en gång tilltänkta fusionspartnern Renault komma att följa Volvo Cars exempel och justera ned hastigheten till 180 km/h även på sina bilar.

På Renaults bolagsstämma i fredags uttryckte vd Luca de Meo att farten i Renaults bilar kan komma att begränsas till som mest 180 km/h, berättar Teknikens Värld med hänvisning till tyska Der Spiegel.

ANNONS
ANNONS

Renaultbossen sade att en tredjedel av världens alla dödsolyckor med bilar är kopplad till hastigheten.

Nu återstår att se om Renault skrider till verket och gör en Volvo och sänker farten i fordonen.

Fotnot: Volvo och Renault var nära att fusioneras i början av 1990-talet, pådrivet av främst PG Gyllenhammar, som då var styrelseordförande i Volvo från att tidigare ha varit vd under många år i bolaget. Det var bland andra Gyllenhammars kronprins Sören Gyll, som då var Volvo-vd, som under tumultartade former kuppade bort Mr Volvo, Pehr G Gyllenhammar, och samtidigt sprack den planerade sammanslagningen med Renault.