Tekniken är mogen och bilar finns på marknaden, men än så länge är vätgasbilen inte ett praktiskt alternativ till elbilen – det finns nämligen bara fyra tankstationer i hela landet.

I ett längre reportage skriver Dagens Industri om statusen på en verklig framtidsindustri. Under kommande år ska fyra tankstationer bli 12, men det är fortfarande långt kvar innan vätgasbilar blir en rimligt alternativ.

Bränsleceller för att lagra energi och driva våra bilar är den energilösning som många väntat på, menar Dagens Industri. Vätgasbilar har lång räckvidd och släpper bara ut vattenånga som avgaser, och bland annat har Hyundai, Toyota och Mercedes modeller på marknaden.

ANNONS
ANNONS

”Vätgasbilar ligger några år efter i utvecklingen jämfört med vanliga elbilar, men prisreduktionen går fort nu,” säger Björn Aronsson, verksamhetschef på Vätgas Sverige till Dagens Industri.

”Tekniken är mogen,” fortsätter han.

Dagens Industri nämner också att Japan satsar hårt på vätgas vid OS i Tokyo nästa år, där målet är att hela OS-byn ska få sin el från bränsleceller. Arrangemanget kan bli en viktig startpunkt för energitekniken.